Od 2017 roku pod egidą Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina wydawane są bardzo atrakcyjne płyty, zawierające nietuzinkowy repertuar. Program wydawniczy oficyny fonograficznej Chopin University Press skoncentrowany jest na rejestrowaniu i upowszechnianiu najbardziej wartościowych zjawisk i obszarów poszukiwań artystycznych, nietuzinkowych interpretacji wykonawczych oraz prezentacji cennych zabytków muzycznych – w tym archiwalnych, nieobecnych dotąd na rynku fonograficznym nagrań. Priorytetowo traktowane są propozycje eksponujące rodzimą twórczość – zarówno nowo powstającą, jak i zapomnianą.
Niemal od samego początku działalności fonograficznej Wydawnictwa, atrakcyjne zarówno pod względem repertuaru i wykonania jak jakości technicznej i edycji płyty ukazują się z logo portalu LongPlay.
Z ogromną przyjemnością prezentujemy kolejny album w katalogu Chopin University Press .
fot.Chopin University Press |
Wyjątkowy wirtuoz akordeonu i laureat wielu krajowych i zagranicznych konkursów akordeonowych, urodzony w 1984 roku w Ełku Rafał Grząka, znany jest m.in. z grupy Klezmafour specjalizującej się w muzyce klezmerskiej i bałkańskiej, oraz kwartetu Cup of Time łączącego elementy muzyki klasycznej z jazzem (m.in. album "Cup of Time Plays Paderewski", 2018), ale też z współpracy z wieloma solistami i orkiestrami klasycznymi.
To właśnie Rafał Grząka wpadł na pomysł połączenia z sobą dźwięków akordeonu z brzmieniem kwartetu smyczkowego, czego efektem był znakomity album "Atom Accordion Quintet" (2016) nagrany przez artystę z formacją Atom String Quartet. Rafał Grząka w roli lidera-wirtuoza na tle smyczków okazał się instrumentalistą przekonującym i błyskotliwie wykorzystującym możliwości akordeonu w zakresie, który dalece wybiega od utartych schematów.
Ostatnio słyszeliśmy artystę na wydanej pod patronatem LongPlay płycie: "Violin with a difference" (2019) skrzypaczki Kamili Wąsik-Janiak.
Na płycie "Reminiscences of Dark Streams" grającego na akordeonie i bandoneonie Rafała Grząkę, usłyszymy w znakomitym towarzystwie wybitnego saksofonisty Pawła Gusnara i założonego w 2017 roku przez prof. Klaudiusza Barana, a prowadzonego przez Rafała Janiaka zespołu Chopin University Chamber Orchestra, którego skład tworzą najwybitniejsi studenci Uniwersytetu Muzycznego im.F.Chopina w Warszawie.
Repertuar albumu obejmuje utwory trzech współczesnych kompozytorów: Rafała Janiaka, Nikoli Kołodziejczyka i Tomasza Opałki.
Album ukazał się 2 sierpnia.
Robert Ratajczak
____________________________________________
Rafał Grząka: Reminiscences of Dark Streams
CD 2020, Chopin University Press UMFCD 126
program:
Rafał Janiak - "Wspomnienia z przeszłości". Koncert na bandoneon i orkiestrę kameralną:
1. I Andante – Poco piu mosso. Vivace – Andante largamente
2. II Muscia della notte. Tranquillo ma misterioso
3. III In modo di Tango – In modo di Valse
Nikola Kołodziejczyk – Koncert na saksofon, bandoneon i orkiestrę smyczkową:
4. I Dark playground
5. II Małe przyjemności
Tomasz Opałka – "Black streams" Koncert na akordeon i orkiestrę smyczkową:
6. I
7. II
wykonawcy:
Rafał Grząka - bandoneony, akordeon
Paweł Gusnar - saksofon
Chopin University Chamber Orchestra
dyrygent: Rafał Janiak
____________________________________________
materiały prasowe:
Niniejszy album jest owocem inspiracji, jakie akordeon i bandoneon obudziły w kompozytorach młodego pokolenia związanych z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina: Rafale Janiaku, Nikoli Kołodziejczyku oraz Tomaszu Opałce. Na płycie znajdują się kompozycje zamówione i prawykonane przez znakomitego akordeonistę – Rafała Grząkę w ramach programu MKiDN Kolekcje – Zamówienia kompozytorskie. Soliście towarzyszy charyzmatyczna Chopin University Chamber Orchestra pod dyrekcją Janiaka, a w koncercie Kołodziejczyka partneruje mu niezrównany Paweł Gusnar na saksofonie altowym.
Wybrany repertuar eksploruje bogactwo rozwiązań formalnych, brzmieniowych (również w obszarze dialogu instrumentów solowych z orkiestrą), harmonicznych, rytmicznych i ekspresyjnych. Splatają się w nim różne idiomy: południowoamerykański (silne inspiracje tangiem) i europejski (Janiak), jazzowy (Kołodziejczyk), witalistyczny (Opałka). Szczególną okazję do zaprezentowania kunsztu solistów dają wirtuozowskie kadencje.
"Z tętniących źródeł nowej muzyki wypływają – niczym strumienie – kompozycje z udziałem akordeonu, czerpiące inspiracje z różnych epok i różnych stron. Czasem się łączą, a czasem płyną osobno, ale razem tworzą bogaty i inspirujący system wzajemnych powiązań i oryginalnych brzmień"(Marta Dziewanowska-Pachowska).