PŁYTY A-Z  :                                                    
│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

2020/08/04

PREMIERA: Rafał Grząka "Reminiscences of Dark Streams"




Od 2017 roku pod egidą Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina wydawane są bardzo atrakcyjne płyty, zawierające nietuzinkowy repertuar. Program wydawniczy oficyny fonograficznej Chopin University Press skoncentrowany jest na rejestrowaniu i upowszechnianiu najbardziej wartościowych zjawisk i obszarów poszukiwań artystycznych, nietuzinkowych interpretacji wykonawczych oraz prezentacji cennych zabytków muzycznych – w tym archiwalnych, nieobecnych dotąd na rynku fonograficznym nagrań. Priorytetowo traktowane są propozycje eksponujące rodzimą twórczość – zarówno nowo powstającą, jak i zapomnianą.
Niemal od samego początku działalności fonograficznej Wydawnictwa, atrakcyjne zarówno pod względem repertuaru i wykonania jak jakości technicznej i edycji płyty ukazują się z logo portalu LongPlay.
Z ogromną przyjemnością prezentujemy kolejny album w katalogu Chopin University Press .

fot.Chopin University Press
Wyjątkowy wirtuoz akordeonu i laureat wielu krajowych i zagranicznych konkursów akordeonowych, urodzony w 1984 roku w Ełku Rafał Grząka, znany jest m.in. z grupy Klezmafour specjalizującej się w muzyce klezmerskiej i bałkańskiej, oraz kwartetu Cup of Time łączącego elementy muzyki klasycznej z jazzem (m.in. album "Cup of Time Plays Paderewski", 2018), ale też z współpracy z wieloma solistami i orkiestrami klasycznymi.
To właśnie Rafał Grząka wpadł na pomysł połączenia z sobą dźwięków akordeonu z brzmieniem kwartetu smyczkowego, czego efektem był znakomity album "Atom Accordion Quintet" (2016) nagrany przez artystę z formacją Atom String Quartet. Rafał Grząka w roli lidera-wirtuoza na tle smyczków okazał się instrumentalistą przekonującym i błyskotliwie wykorzystującym możliwości akordeonu w zakresie, który dalece wybiega od utartych schematów.
Ostatnio słyszeliśmy artystę na wydanej pod patronatem LongPlay płycie: "Violin with a difference" (2019) skrzypaczki Kamili Wąsik-Janiak.
Na płycie "Reminiscences of Dark Streams" grającego na akordeonie i bandoneonie Rafała Grząkę, usłyszymy w znakomitym towarzystwie wybitnego saksofonisty Pawła Gusnara i założonego w 2017 roku przez prof. Klaudiusza Barana, a prowadzonego przez Rafała Janiaka zespołu Chopin University Chamber Orchestra, którego skład tworzą najwybitniejsi studenci Uniwersytetu Muzycznego im.F.Chopina w Warszawie.
Repertuar albumu obejmuje utwory trzech współczesnych kompozytorów: Rafała Janiaka, Nikoli Kołodziejczyka i Tomasza Opałki.
Album ukazał się 2 sierpnia.
Robert Ratajczak 

____________________________________________



Rafał Grząka: Reminiscences of Dark Streams
CD 2020, Chopin University Press UMFCD 126

program:
Rafał Janiak - "Wspomnienia z przeszłości". Koncert na bandoneon i orkiestrę kameralną:
1.   I Andante – Poco piu mosso. Vivace – Andante largamente
2.  II Muscia della notte. Tranquillo ma misterioso
3. III In modo di Tango – In modo di Valse
Nikola Kołodziejczyk – Koncert na saksofon, bandoneon i orkiestrę smyczkową:
4.  I Dark playground
5. II Małe przyjemności
Tomasz Opałka – "Black streams" Koncert na akordeon i orkiestrę smyczkową:
6.  I 
7. II

wykonawcy:
Rafał Grząka - bandoneony, akordeon
Paweł Gusnar - saksofon
Chopin University Chamber Orchestra
dyrygent: Rafał Janiak
____________________________________________

materiały prasowe:


Niniejszy album jest owocem inspiracji, jakie akordeon i bandoneon obudziły w kompozytorach młodego pokolenia związanych z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina: Rafale Janiaku, Nikoli Kołodziejczyku oraz Tomaszu Opałce. Na płycie znajdują się kompozycje zamówione i prawykonane przez znakomitego akordeonistę – Rafała Grząkę w ramach programu MKiDN Kolekcje – Zamówienia kompozytorskie. Soliście towarzyszy charyzmatyczna Chopin University Chamber Orchestra pod dyrekcją Janiaka, a w koncercie Kołodziejczyka partneruje mu niezrównany Paweł Gusnar na saksofonie altowym.
Wybrany repertuar eksploruje bogactwo rozwiązań formalnych, brzmieniowych (również w obszarze dialogu instrumentów solowych z orkiestrą), harmonicznych, rytmicznych i ekspresyjnych. Splatają się w nim różne idiomy: południowoamerykański (silne inspiracje tangiem) i europejski (Janiak), jazzowy (Kołodziejczyk), witalistyczny (Opałka). Szczególną okazję do zaprezentowania kunsztu solistów dają wirtuozowskie kadencje.
"Z tętniących źródeł nowej muzyki wypływają – niczym strumienie – kompozycje z udziałem akordeonu, czerpiące inspiracje z różnych epok i różnych stron. Czasem się łączą, a czasem płyną osobno, ale razem tworzą bogaty i inspirujący system wzajemnych powiązań i oryginalnych brzmień"(Marta Dziewanowska-Pachowska).