PŁYTY A-Z  :                                                    
│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

2020/08/26

Ethno Port Poznań 2020




13. edycja poznańskiego festiwalu Ethno Port odbędzie się w dniach 4-6 września 2020.
Panująca pandemia i związane z nią obostrzenia uniemożliwiające jak co roku zaproszenie artystów pochodzących z różnych stron świata, okazała się znakomitą okazją na skoncentrowaniu się wokół krajowych wykonawców związanych z muzyka folkową i etniczną.
Koncerty odbędą w Sali Wielkiej i na Dziedzińcu Zamkowym CK Zamek dla widowni każdorazowo ograniczonej do ok. 200 osób. 
Podczas trzech dni tej wyjątkowej edycji Ethno Portu wystąpią: Sutari, Fanfara Awantura, Released Sounds Trio, Mehehe, Kapela Timingeriu i Dom Tańca Poznań, a jedynymi artystami spoza Polski będą: Elisabeth Seitz (Niemcy) oraz białoruscy muzycy jacy wystąpią w ramach koncertu "Białoruś na Ethno Porcie”.
Już po raz czwarty LongPlay objął patronat nad organizowanym przez Centrum Kultury Zamek w Poznaniu Festiwalem.
Robert Ratajczak

materiały prasowe:

_ FESTIWAL W CZASIE PANDEMII
Podczas wszystkich wydarzeń festiwalu obowiązują obostrzenia, ograniczenia i zasady rygoru sanitarnego, czyli przede wszystkim konieczność: noszenia maseczek, dezynfekcji rąk i utrzymywania dystansu.
Liczba osób mogących wziąć udział w festiwalowych wydarzeniach została znacząco ograniczona tak, by każdy czuł się bezpiecznie i komfortowo, zachowując zgodny z przepisami dystans.
Goście koncertów i warsztatów proszeni są o wypełnienie oświadczenia o stanie zdrowia. Dzięki niemu, w przypadku późniejszego wykrycia choroby u któregoś z uczestników, służby sanitarne będą mogły dotrzeć do innych potencjalnie zagrożonych osób.



_PROGRAM

4.09. piątek
g. 16| „Białe bzy” – seminarium kompozytorskie
Scena Nowa, wstęp wolny, zapisy: ethnoport.pl
g. 18 | Sutari
Dziedziniec Zamkowy, bilety: 25 zł
g. 20 | Fanfara Awantura
Sala Wielka, bilety: 25 zł
g. 22 | 20-lecie Domu Tańca –Noiseband / Przodki / Kapela Dudziarzy Wielkopolskich
Dziedziniec Zamkowy, bilety: 25 zł
g. 1 |Folkowe Jam Session
Dziedziniec Zamkowy, bilety: 5 zł

5.09. sobota
g. 12 | Ethno-łąka z Pompikiem – warsztaty plastyczne dla dzieci (4-8 lat) 
prowadzenie: Maria Krześlak-Kandziora
Sala Wystaw, bilety: 10 zł 
g. 15 | „Do zobaczenia niebawem!” – projekcja filmów nagranych przez artystów zza granicy 
Sala Kinowa, wstęp wolny dla posiadaczy karnetów (120 zł)
g. 18 | Kapela Timingeriu
Dziedziniec Zamkowy, bilety: 25 zł
g. 20 | Mehehe
Sala Wielka, bilety: 25 zł
g. 22 | Releasead Sounds Trio
Dziedziniec Zamkowy, bilety: 25 zł
g. 23.30 | Klub Festiwalowy
Dziedziniec Zamkowy, bilety: 5 zł

6.09. niedziela
g. 18 | „Białoruś na Ethno Porcie”
Dziedziniec Zamkowy, wstęp wolny dla posiadaczy karnetów (120 zł)
Pojedynczy bilet: 5 zł

_ARTYŚCI 

SUTARI


Znane ethnoportowej publiczności trio tworzą artystki poruszające się na pograniczu muzyki i teatru. Eksperymentując z brzmieniami, wplatają w śpiew różnorodne techniki wydobywania dźwięków, dopełnione oryginalnym zestawem instrumentów. W czerwcu tego roku ukazała się nowa płyta „Siostry Rzeki”, o której artystki tak opowiadają:
„Rzeka jest szlakiem dla podróżujących, źródłem wody i pokarmu, domem dla wielu gatunków zwierząt, naturalną granicą. Z rzeką wiąże się wiele obyczajów, wierzeń, rytuałów i opowieści. Jest miejscem wypoczynku, świętowania i obcowania z tajemnicami. Rzeka to żyły Matki Ziemi. Rzeki całego świata splatają się w najcenniejszy warkocz życiodajnej siły, który wart jest naszego szacunku i opieki. 
Nasza planeta jest dla nas ważna. Całym sercem wspieramy i dołączamy się do działań ekologicznych, mających chronić przyrodę i wszelkie życie na Ziemi. Z tego też powodu tytuł naszej płyty nawiązuje do wspaniałej akcji ekologiczno-artystycznej »Siostry Rzeki«.
Płyta »Siostry Rzeki«to dialog z tradycjami ludowymi splecionymi wokół tematów natury, wolności, kobiecości i siostrzeństwa. Opowieść o drzemiącej w nas wewnętrznej sile, która daje szansę na zmianę naszego losu. 
Album dedykujemy Matce Ziemi oraz wszystkim tym, którzy pracują dla ochrony naszego wspólnego środowiska”.
Kasia Kapela - wokal, skrzypce, kankle, bębny ramowe, perkusjonalia
Asia Kurzyńska - wokal, skrzypce, bęben ramowy, perkusjonalia
Basia Songin - wokal, Wilk, Sowa, bębny ramowe, perkusjonalia, looper

FANFARA AWANTURA „PRAWDZIWIE POLSKIE TECHNO”



„Prawdziwie Polskie Techno” to nowy garnitur orkiestry dętej Fanfara Awantura, kojarzonej dotychczas z estetyką bałkańsko-punkową. Jak mówią artyści: „po wielu latach udawania Cyganów, zdecydowaliśmy się na swoisty coming-out i objawienie prawdziwie nafutrowanego, techno-polo--futurystycznego oblicza”. 
Tradycyjna na pozór orkiestra dęta zaskakuje biegłością w stylach Rave, Psytrance, Progressive, Minimal czy Detroit Techno, choć zagrane z klubową werwą utwory na motywach polki czy walcerka zdradzają, że muzycy obeznani są zarówno z muzyką Gorana Bregovica, Brandt BrauerFrick, jak i rozwibrowanym tanecznie jazzem gigantów z The Comet Is Coming.
Projekt „Prawdziwie Polskie Techno” powstał na specjalne zamówienie Radiowego Centrum Kultury Ludowej w Polskim Radiu. Na potrzeby jubileuszowego koncertu z okazji 25-lecia tej instytucji, lider zespołu Michał Fetler skomponował siedem autorskich wariacji melodii ludowych z obszaru południowo-wschodniej Polski. Zestawił w nich stylistykę techno i muzyki elektronicznej z brzmieniem Orkiestry Reprezentacyjnej Sił Zbrojnych oraz kapeli ludowej, wspartej brzmieniem ekstatycznych syntezatorów. 
Michał Fetler - saksofon basowy, saksofon barytonowy, saksofon altowy
Asia Glubiak - perkusja
Kacper Grzanka - trąbka, sakshorn altowy, sakshorn tenorowy
Daniel Karpiński - perkusjonalia
Kuba Królikowski - syntezatory Polivoks, Maestro, Minilogue, Nord
Piotr Mełech - klarnet B, klarnet basowy
Michał Pijewski - saksofon barytonowy, saksofon altowy
Jacek Pohl - trąbka, sakshorn tenorowy, MPC
Maciej Słoniewski - saksofon tenorowy
Zbigniew Wilk – tuba

20-LECIE DOMU TAŃCA POZNAŃ: NOISEBAND / PRZODKI / KAPELA DUDZIARZY WIELKOPOLSKICH



Dom Tańca Poznań to idea i przestrzeń, do której w Poznaniu od dwudziestu lat zaprasza Jacek Hałas i inni muzycy zachwyceni pięknem tradycyjnej kultury. Celem ich aktywności jest tworzenie wspólnoty - tej ulotnej, jednorazowej, rodzącej się w zbiorowym ruchu, ale także tej trwalszej, zacieśniającej więzi, odwołującej się do świata dawnych, zbiorowych obrzędów. Podczas wydarzeń organizowanych przez poznański Dom Tańca doświadczyć można najbardziej archaicznych form celebracji grupowego spotkania, jakimi są tańce korowodowe, a także spróbować swoich sił w oberku, polce czy wiwacie.
Obchodzony podczas Festiwalu Ethno Port Poznań jubileusz 20-lecia Domu Tańca Poznań będzie okazją do spotkania z surową, spontaniczną, wyrastającą z naturalnego rytmu życia muzyką wiejską.
wystapią:
Noiseband
Przodki 
Kapela Dudziarzy Wielkopolskich

KAPELA TIMINGERIU 



Kapela Timingeriu to zespół powstały z potrzeby doświadczania muzyki w konkretnym miejscu, czasie i kontekście. Muzykowanie jest pretekstem do żywego i otwartego spotkania. Zespół odnajduje się zarówno na dużych, jak i kameralnych scenach, bierze udział w spektaklach teatralnych, cyrkowych, kabaretach i innych nietypowych wydarzeniach kulturalnych. 
Grają i śpiewają żywiołową, prowokującą do tańca interpretację muzyki cygańskiej, bałkańskiej i żydowskiej, tworząc nieskrępowaną atmosferę zabawy. 
Początki grupy sięgają 2009 roku. Od tamtej pory zespół urósł o kolejnych amatorów muzycznych przygód, podróżując z instrumentami po całej Polsce i za granicą - stopem, barką, na rowerach lub samochodem.
Katarzyna Kapela Timingeriu - skrzypce, śpiew
Jakub Kurek - trąbka
Jędrzej Kuziela - instrumenty perkusyjne 
Mikołaj Nowicki - kontrabas
Mateusz Rybicki – klarnet
Ewa Timingeriu - klarnet, śpiew
Jacek Timingeriu - akordeon, śpiew

MEHEHE 



Etno-ambientowy duet tworzą artystki znane z wieloletniej obecności na polskiej scenie folkowej. We wspólnym projekcie nawiązują do tradycji szeptuch i magii ludowej, sięgając po historie, które zachowały się w wyliczankach, tekstach kupalnonockowych, zdaniach magicznych oraz w opisach rzeczy, o których nie mówi się w świetle dnia. Teksty utworów zaczerpnięte zostały ze zbiorów Oskara Kolberga oraz opracowań etnograficznych poświęconych zabobonom, demonologii oraz praktykom magii ludowej. Stały się one dla duetu inspiracją do niezwykle interesujących muzycznych poszukiwań. Zapętlone w looperze dźwięki złóbcoków, kankli, basowego wilka, azjatyckiego kaszgaru i szamańskiego bębna służą za tło dla, przenoszących słuchaczy w tajemniczy świat wiejskiej magii, akustycznych ludowych instrumentów, wrzecion, szeptów, krzyków i śpiewu.
Helena Matuszewska – złóbcoki, kaszgar, bęben szamański, looper, wrzeciona, szepty, zaklinania, śpiew
Basia Songin - wilcze basy, kankle, bęben szamański, looper, wrzeciona, szepty, zaklinania, śpiew

RELEASED SOUNDS TRIO



Trzynaście lat czekaliśmy na tę chwilę. Maciej Rychły, ethnoportowy przewodnik zapowiadający w niezwykły sposób kolejne festiwalowe koncerty, pojawi się na scenie jako muzyk! Wraz z ElisabethSeitz i Mateuszem Rychłym zaprezentują, doskonalony przez lata program (również w ramach zamkowej rezydencji), na który złożą się kompozycje pochodzące z dwóch albumów „Uwolnione dźwięki” oraz „Muzyka Świętych Jezior”. Idea projektu polega na odkodowaniu zapisów nutowych odnalezionych na wybranych, tworzących historię europejskiego malarstwa, obrazach lub czerpiących inspiracje z gotyckich kafli znalezionych na dnie gnieźnieńskiego jeziora. 
Maciej Rychły: „Ludzie widzą świat. Dlatego mogą być malarzami. Ludzie słyszą świat. Dlatego mogą być muzykami. Malarze są w tej szczęśliwej/nieszczęśliwej sytuacji, że obraz kiedyś namalowany trwa. Dzieła poprzedników stają się „malarstwem historycznym”, a współcześni artyści szukają nowych rozwiązań dla własnej twórczości. Muzycy są w tej szczęśliwej/nieszczęśliwej sytuacji, że niezależnie od czasu powstania, dzieło muzyczne po każdym wykonaniu »rozpada się«. Muzyka musi być ciągle przywoływana na nowo”.

BIAŁORUŚ NA ETHNO PORCIE



Od kilku tygodni z ogromnym niepokojem obserwujemy wydarzenia, które dzieją się za naszą wschodnią granicą. Podziwiamy odwagę, determinację i mądrość Białorusinek i Białorusinów. Oburza nas przemoc i okrucieństwo, będące odpowiedzią władzy na pokojowe protesty obywateli, pragnących żyć w państwie bez dyktatury. W Polsce, pomimo upływu 40 lat od pamiętnego Sierpnia ’80, szczególnie dobrze rozumiemy sytuację, w jakiej znaleźli się nasi sąsiedzi. Swoją solidarność z walczącymi o demokrację ludźmi manifestujemy podczas ulicznych demonstracji.
We współpracy z Miastem Poznań postanowiliśmy wyrazić wsparcie dla dążeń społeczeństwa białoruskiego w języku, którym posługujemy się najlepiej. W ramach tegorocznej edycji Ethno Portu (przeniesionej z powodu pandemii na wrzesień) przeznaczamy jeden dzień festiwalu na spotkanie z muzyką, pochodzącą z terenów położonych po drugiej stronie granicznego Bugu. 
Podczas koncertu, białoruscy (Nasta Niakrasava oraz duet akordeonowy Vorsoba / Porakh) i polscy artyści (Koło Jana), wykonają również utwory i pieśni towarzyszące protestom, w tym białoruską wersję „Murów”. 
Nasta Niakrasava – białoruska wokalistka i badaczka kultur ludowych. Pochodzi z Polesia białoruskiego. W Mińsku ukończyła dyrygenturę chóralną i historię sztuki. Od 11 lat mieszka w Polsce, gdzie ukończyła muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim.
W swojej twórczości odwołuje się do białoruskiej muzyki ludowej. Jest jedną z pierwszych młodych artystek białoruskich, która z tradycyjnymi pieśniami a cappella wyszła na profesjonalną scenę. Laureatka międzynarodowych festiwali i konkursów. Znana z takich projektów muzycznych jak: zespół Kviecień, który rekonstruuje ludowe pieśni i tańce białoruskie, zespół FolkRoll, który  w sposób awangardowy podchodzi do interpretacji poezji ludowej, zespół R.U.T.A., w którym za pomocą tradycji tworzy sztukę zaangażowaną, ostatnie pięć lat śpiewa razem z Jackiem Kleyffem jego pieśni autorskie.
Vorsoba / Porakh – improwizowany dialog dwóch akordeonów zatopiony w elektronicznych brzmieniach. Na scenie spotkają się dwaj białoruscy muzycy: Alaksandr Porakh i Aleksey Vorsoba. Pierwszy jest producentem muzycznym, reżyserem dźwięku, kompozytorem i akordeonistą. Urodził się w Mińsku, Akademię Muzycznę ukończył w Bydgoszczy. Mieszka w Polsce, pracuje w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Aleksey Vorsoba natomiast komponuje, aranżuje, gra na instrumentach klawiszowych i akordeonie, jest pedagogiem i członkiem Białoruskiego Zwia?zku Działaczy Muzycznych. Dwukrotnie otrzymał stypendium Ministra Kultury Rzeczypospolitej Polskiej Gaude Polonia. Vorsoba jest założycielem Mińsk Improvisers Orchestra oraz szkoły muzyki improwizowanej. 
Jak mówią sami artyści: „Ten koncert to wyjątkowe wydarzenie – jest wyrazem solidarności z pokojowymi protestami na Białorusi przeciw fałszerstwu wyborów prezydenckich i niebywałej przemocy ze strony władzy”.
Niedzielny koncert rozpocznie polski zespół Koło Jana z Poznania, wykonujący muzykę inspirowaną folklorem słowiańskim. „Śpiewamy pieśni korzenne, czyli nawiązujące do tradycji przodków oraz dawnych obrzędów. Nasza muzyka opowiada historie, które chociaż pochodzą z różnych zakątków Europy, pokazują, jak wiele mamy ze sobą wspólnego. Wszyscy podobnie kochamy, cierpimy i tęsknimy – za miłością i za wolnością, dlatego chcemy okazać nasze muzyczne wsparcie Białorusinom, którzy walczą o lepsze jutro. ????????????!” – opowiadają o swym występie muzycy Koła Jana.

_WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE 

WARKOCZ. DOM TAŃCA POZNAŃ. XX– wystawa
Hol Wielki, wstęp wolny
Przez dwadzieścia lat działalności Domu Tańca Poznań splotło się ze sobą mnóstwo wątków, pomysłów, koncepcji i zauroczeń związanych z tradycją. Najważniejsze z nich zaczęły z czasem kształtować podstawowe kierunki naszej działalności, u podstawy lokując społeczną funkcję muzyki i tańca. Stąd korowody zaczerpnięte od południowych sąsiadów, traktowane na równi z oberkiem i zabawami o „kadrylowej” proweniencji stanowiły zawsze wyjątkowy ryt poznańskich potańcówek. Choć minęło dwadzieścia lat, nasza artystyczna podróż w przeszłość wydaje się ledwie rozpoczęta. Jej dawne i współczesne ścieżki, skrzyżowania i kierunki prezentuje wystawa „Warkocz. Dom Tańca Poznań. XX” spleciona z archiwalnych oraz współczesnych fotografii i innego rodzaju wizualnych artefaktów.
Projekt wystawy: Anna Kaźmierak
Produkcję wystawy dofinansowano ze środków Miasta Poznań.

MAŁE ETHNO: „Ethno-Łąka z Pompikiem– warsztaty plastyczne dla dzieci (4-8 lat)
prowadzenie: Maria Krześlak-Kandziora
tłumaczenie na PJM: Eunika Lech
czas trwania: 1-1,5h.
Co jedzą żubry? Co rośnie na łące Pompika? Gdzie znajdują się najstarsze lipy i jakich ziółek nie lubi komar? Spotykamy się, żeby pogadać o żubrze Pompiku, roślinach i wykleić z suszonych ziół łąkę dla żuberka. Oczywiście najpierw narysujemy Pompika, a pomoże nam w tym sam Tomasz Samojlik, który nagrał krótką instrukcję! 
Warsztaty zawierają: opowieści o roślinach i próbę ich rozpoznawania, wymianę informacji botanicznych tak z dziećmi, jak i z rodzicami, rysowanie żubra Pompika, który staje się dla nas pretekstem do rozmowy o dzikim życiu, tworzenie z suszonych roślin łąki dla żubra (to zajęcie kojące dla dorosłych i ciekawe dla dzieci).
Zapraszamy do wspólnej zabawy i nauki. 

BIAŁE BZY – seminarium kompozytorskie
prowadzenie: Witold Roy Zalewski
Zapraszamy na spotkanie z poezją ludowych poetek i poetów oraz z muzyką, która z tych wierszy wynika. Seminarium otwarte jest dla wszystkich, których interesuje muzyka tradycyjna i poezja. Gościem specjalnym będzie Jacek Hałas – czerpiący z tradycji artysta totalny. Porozmawiamy o tym, co w tradycyjnych pieśniach jest nieprzemijalnego i jak na dawnych wzorcach tworzyć nowe utwory. Spróbujemy też wspólnie lub w grupach układać własne melodie do wybranych tekstów.
Witold Roy Zalewski – śpiewak, badacz tradycji muzycznych, animator kultury, multiinstrumentalista. Od kilku lat komponuje melodie do tekstów dawnych pieśni dziadowskich i wierszy ludowych poetek.
Wydarzenie będzie nagrywane a wideo zostanie opublikowane w materiałach związanych z projektem.