PŁYTY A-Z  :                                                    
│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

2019/12/03

PREMIERA: Piotr Damasiewicz & Power of the Horns "Polska"




Po sześciu latach od głośnego debiutu fonograficznego jakim był koncertowy album "Alaman" (2013, For Tune) formacja Piotr Damasiewicz & Power of the Horns Ensemble, przypomina o sobie studyjną płytą "Polska".
Muzycznie zespół nawiązuje do dorobku wieloosobowych awangardowych grup jazzowych w rodzaju Sun Ra Arkestra czy Art Ensemble of Chicago, jednak repertuar zespołu stanowią autorskie kompozycje lidera.
W obecnym, nieco zreformowanym od czasu debiutu 9-osobowym składzie, instrumentarium zespołu to: trąbka (Piotr Damasiewicz), trzy saksofony (Maciej Obara, Adam Pindur i Gerard Lebik), puzon (Paweł Niewiadomski), fortepian (Dominik Wania), dwa kontrabasy (Ksawery Wójciński i Jakub Cywiński) oraz perkusja (Samuel Hall).
Płytę wypełniają rozbudowane do kilkunastu minut formy instrumentalne: "Kleofas", 2-częściowa "Polska" i dedykowany jednemu z mentorów muzyków Power of the Horns, słynnemu nowojorskiemu kontrabasiście "Psalm for William Parker", oraz miniatura "Billy".
Materiał  zarejestrowany został latem 2018 roku w Studio S-2 przez Michała Kupicza, a wydania go podjęła się wytwórnia Astigmatic Records.
Premiera 29 listopada.

Robert Ratajczak



___________________________________________


Piotr Damasiewicz & Power of the Horns Ensemble: Polska
CD 2019, Astigmatic Records ARO11CD

program:
1. Billy
2. Kleofas
3. Polska I
4. Polska II
5. Psalm for William Parker

personel:
Piotr Damasiewicz - trąbka
Maciej Obara, Adam Pindur, Gerard Lebik - saksofony
Paweł Niewiadomski - puzon
Dominik Wania - fortepian
Ksawery Wójciński, Jakub Cywiński - kontrabas
Samuel Hall - perkusja
___________________________________________

tekst prasowy:

Make Polish Jazz great again” - Piotr Damasiewicz i Power of the Horns wracają z albumem “Polska

Muzyczny wizjoner, wybitni instrumentaliści, jubileusz z okazji dekady istnienia kolektywu, kontemplacja polskości oraz… piesza pielgrzymka przez 4000 km i 100 solowych koncertów w 100 świątyniach. Te wydarzenia, symbole, przeżycia i fakty udało się w przedziwny sposób połączyć w jedną, spójną całość – album Polska, czyli pierwsze od 2013 roku wydawnictwo firmowane przez Piotra Damasiewicza i Power of the Horns Ensemble.

“Power of the Horns są zdolni porwać publiczność każdego festiwalu od imprez jazzowych po wielkiego Open’era - od morza do Tatr i oby na każdym miejscu kuli ziemskiej” - pisał kilka lat temu Kajetan Prochyra na łamach Jazzarium, po wydaniu fenomenalnej koncertowej płyty Alaman, która przyniosła zespołowi ogromny rozgłos na scenie jazzowej. Niestety, Power of the Horns okazali się trudno dostępnym towarem. Koncertowali tylko przy specjalnych okazjach, a na drugi album przyszło czekać aż 6 lat. Teraz powracają  z krążkiem Polska. 
Repertuar ten to pewna synteza tego, co najbardziej wpłynęło na obraz jazzu jaki towarzyszył Piotrowi Damasiewiczowi w budowaniu jego muzycznej tożsamości. To jest sedno tego co w polskim jazzie było dla niego najbliższe w latach 90-tych i początku dwutysięcznych, kiedy najczęściej miał okazję posłuchać polskich mistrzów na żywo, w radiu i na płytach. To był czas intensywnego odsłuchu Wojtasika z Szukalskim i Harperem (to właśnie album Quest zainspirował go do napisania utworu “Billy”) czy nieziemskich nagrań polskiego giganta trąbki Tomasza Stańki i takich płyt jak m.in Bosonossa, Litania czy From The Green Hill. Ten okres życia Damas spędził w Katowicach, które do dziś kojarzą mu się z ciężką pracą górników. Jest to też symbol polskiego industrialu charakteryzującego się siermiężnym groovem… Dlatego skomponował utwór “Kleofas”, składając hołd jednej z katowickich kopalni.
Samej sesji nagraniowej do albumu Polska towarzyszył bardzo szczególny czas. Wybór terminu rejestracji albumu wypadł przypadkiem w przeddzień i w rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego, w wyniku jedynego dostępnego terminu dla wszystkich muzyków. Pełną nostalgii i szczególności atmosferę oraz tym samym powagę czasu dodatkowo podkreśliły wydarzenia poprzedzające nagrania. “Był to okres bardzo przejmujący, zamykający pewną epokę, ponieważ odeszło kilka osób bliskich nam muzycznie i personalnie. Odszedł wielki mistrz, Tomasz Stańko, któremu przecież dedykowaliśmy po części tę sesję.” - podkreśla lider zespołu. Symbolicznym stał się też fakt, że gdy dźwięk syren jak co roku zatrzymywał na chwilę Warszawę, w Studio S-2 (Polskie Radio) prace nad albumem właśnie zbliżały się do końca.
W ubiegłym roku Piotr Damasiewicz oraz jego orkiestra świętowali 10-lecie istnienia Power of the Horns. Aż ciężko uwierzyć, że potrzeba było nieco dekady, żeby jeden z najciekawszych kolektywów promujących z powodzeniem polski jazz na świecie, wypracował pierwszy w swojej historii album studyjny. Z drugiej strony ciężko się dziwić, skoro lider PotH – Piotr „Damas” Damasiewicz - jest jednym z najbardziej zapracowanych polskich artystów.
Nie jest łatwo dowodzić tak liczną orkiestrą pełną utalentowanych muzyków, a w zasadzie gwiazd współczesnego polskiego jazzu - dlatego skład, który szturmem wygrywał wszystkie jazzowe podsumowania w 2013 za debiutancki, koncertowy album Alaman (For Tune), pozostawał w fonograficznym uśpieniu przez następne 6 lat, a mimo to kolektyw zdołał zagrać kilka dużych i ważnych koncertów z takimi gośćmi, jak: James Carter, Lotte Anker, Anna Karwan czy Zdzisław Piernik. Od czasu powołania do życia Power of the Horns, lider zespołu otrzymał m.in. Fryderyka za jazzowy debiut, a koledzy z zespołu, saksofonista altowy Maciej Obara czy pianista Dominik Wania, wydają z powodzeniem płyty dla legendarnego niemieckiego labelu ECM.
2019 rok dla Piotra Damasiewicza jest pełen okrągłych liczb. Damas postanowił przejść pielgrzymkę liczącą 4000 kilometrów drogą św. Jakuba, zaczynając w maju od przejścia granicznego z Ukrainą we wsi Korczowa, przemierzając dalej południe Polski, Niemiec, Francji, by ostatecznie ukończyć podróż w katedrze Santiago de Compostela w Galicji w północno-zachodniej Hiszpanii. Już sam pomysł przejścia takiej trasy wydaje się imponujący, ale jeśli dodamy do tego, że misją trębacza było zagranie 100 solowych koncertów na trąbkę w 100 świątyniach różnych wyznań w celu przygotowania do pracy naukowej, to już w ogóle przechodzi wszelkie pojęcie.
Z tym większą dumą Astigmatic Records prezentuje album Polska, który jest pierwszym i długo wyczekiwanym albumem studyjnym projektu Power of the Horns Ensemble, dowodzonego przez Piotra Damasiewicza. 42 minuty tej wybitnej muzyki nagrano latem 2018 r. w Studio S-2 w Warszawie pod okiem Michała Kupicza, który odpowiada również za miks albumu. Krążek ukazał się 29 listopada 2019 r. na CD, winylu i wszystkich platformach streamingowych. Album można zamawiać w Asfalt Shopie i Sounds Of The Universe, a także na platformie Bandcamp.