"Genesis" to debiutancki album mieszkającego na stałe w Londynie akordeonisty Bartosza Głowackiego, znanego z założonej przez siebie w 2013 roku międzynarodowej grupy Deco Ensemble, która zachwyciła nas znakomitym albumem, utrzymanym w formule nuevo tango: "Liquido" (2019).
Muzyk pochodzi z Zagórza i jest absolwentem Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. W.Kossakowskiej w Sanoku, a w 2016 roku ukończył z wyróżnieniem Królewską Akademię Muzyczną. Jest laureatem rozmaitych konkursów i festiwali w Polsce, Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Włoszech, Austrii, Litwie i Słowacji. Jako solista Bartosz Głowacki występował w wielu prestiżowych salach koncertowych, takich jak m.in. Wigmore Hall, Royal Festival Hall, Barbican Hall, czy Royal Albert Hall, oraz współpracował z takimi artystami jak Nigel Kennedy, Atom String Quartet i Tanita Tikaram. Od 2016 roku muzyk poza prowadzeniem formacji Deco Ensemble i aktywnej działalności solowej jest też członkiem The London Tango Orchestra.
Na płycie "Genesis" znajdziemy muzykę wywodzącą się z różnych epok i stylów. Znalazły się na nim transkrypcje utworów barokowych oraz kompozycje przeznaczone oryginalnie na ten instrument takich twórców, jak Domenico Scarlatti, Jean-Philippe Rameau, Václav Trojan czy Sofia Gubaidulina.
Bartosz Głowacki: "Genesis to mój debiutancki album zawierający muzykę wywodzącą się z różnych epok i stylów. Usłyszycie na nim transkrypcje utworów barokowych oraz kompozycje przeznaczone oryginalnie na akordeon.
"Pari intervallo" estońskiego kompozytora Arvo Pärta napisane na 4 partie będzie po raz pierwszy wydane w wersji na ten instrument.
"De profundis" Sofii Gubaiduliny to utwór dla mnie bardzo istotny, towarzyszący mi od wielu lat, zarazem zajmujący poczesne miejsce w literaturze akordeonowej.
"Five Views on Gulag State" Viktora Vlasova ukazuje muzyczny obraz warunków i ludzkich dramatów w sowieckich obozach pracy. Magdalena Suszek-Bąk wykonała do tego nagrania ilustracje rysowane piaskiem – można je obejrzeć na mojej stronie internetowej: glowackiaccordion.com
Płytę zamyka "Koncert podwójny" Astora Piazzolli, w którego nagraniu towarzyszył mi wspaniały muzyk i serdeczny przyjaciel Rob Luft. Zawarte w klasycznej formie koncertu połączenie improwizowanych tematów melodycznych gitary elektrycznej i akordeonu z towarzyszeniem orkiestry kameralnej ma nawiązywać brzmieniem do tradycji Nuevo Tango.Mam nadzieje, że Genesis będzie dla Państwa źródłem nowych muzycznych doznań i inspiracji".
Płyta stanowi znakomitą wizytówkę jednego z najwszechstronniejszych polskich akordeonistów młodego pokolenia, opisywanego przez The Guardian jako: "wszechstronny, pełen charyzmy i cechujący się niezwykłą dbałością o jakość dźwięku”. Album "Genesis" to dzieło spójne brzmieniowo, a jednocześnie bardzo zróżnicowane stylistycznie.
Nagrań dokonano w ciągu trzech dni w kaplicy szpitala St Bartholomew's Hospital w Londynie, znanej artyście dzięki kilku solowym koncertom, jako miejsce o znakomitym klimacie i akustyce. Producentem i realizatorem nagrań jest Matthew Bennett, a reżyserem dźwięku Oscar Torres.
Premiera 22 listopada 2019.
Robert Ratajczak
LINK: recenzja płyty
____________________________________________
Bartosz Głowacki: Genesis
CD 2019, DUX 1585
program:
1. Domenico Scarlatti - Sonata in A major, K. 208
2. Jean-Philippe Rameau - L’Egyptienne
3. Václav Trojan - The Ruined Cathedral
4. Sofia Gubaidulina - De profundis
5. Arvo Párt - Pari intervallo
Victor Vlasov - Five Views on Gulag State:
6. A Zone
7. A Stage
8. Thieves
9. Wood Cutting Area
10. Criminal Authority and Creep
Astor Piazzolla - Double Concerto ‘Hommage a Liege’ for bandoneon (accordion), guitar and string orchestra:
11. Introduction
12. Milonga
13. Tango
wykonawcy:
Bartosz Głowacki - akordeon
oraz:
Rob Luft - gitara
Rakhi Singh, Charlie Brookes, Simmy Singh, Vanessa Chan, Joanna Ly, Gillian Brightwell - skrzypce
Maite Colas, Michael Bennett, Sebastian Lee, Matthew Kendell - altówka
Zara Hudson-Kozdoj, Adam Spiers, Daryl Giluliano, Leonie Adams - wiolonczela
Elena Marigomez - kontrabas
dyrygent: Elias Peter Brown
____________________________________________