PŁYTY A-Z  :                                                    
│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

2019/11/19

Martin Luther: Suite for Jazz Quartet




Saksofonista Maciej Kocin Kociński wraz z swoim poznańskim zespołem Soundcheck od czasu powołania do życia formacji w 2002 roku, doczekał się kilku gorąco przyjętych przez miłośników jazzu albumów. Od początku istnienia, stabilny skład Soundcheck wraz z liderem tworzą: Krzysztof Dys (fortepian), Andrzej Święs (kontrabas) oraz Krzysztof Szmańda (perkusja).
Najnowszą płytą formacji kilkakrotnie nominowanego do Fryderyka w kategorii: Jazzowy Kompozytor Roku muzyka, jest album "Martin Luther: Suite for Jazz Quartet", który wypełnia koncepcyjna suita dedykowana postaci, jaka zapoczątkowała wielkie zmiany nie tylko w Kościele, ale też w kulturze i społecznej obyczajowości.
To muzyka pełna filozoficznego skupienia, liryzmu i pasji, a jednocześnie stroniąca od przesadnego patosu i umiejscowiona gatunkowo w ramach stylistyki europejskiego jazzu. 
Album ukazał się 30 października 2019.

Robert Ratajczak


_______________________________________


Soundcheck V: Martin Luther - Suite for Jazz Quartet
CD 2019, Audio Cave ACD-012-2019

program:
1. Soli Deo Gloria
2. Sola Scriptura
3. Sola Gratia
4. Sola Fide
5. Solus Christus
6. Thank You My Lord
Bonus Track:
7. Bottle of Water

personel:
Maciej „Kocin” Kociński – saksofon
Krzysztof Dys – fortepian
Andrzej Święs – kontrabas
Krzysztof Szmańda – perkusja
_______________________________________



tekst wydawcy:

 Zespół Soundcheck powstał w 2002 roku. Muzycy mają na swym koncie wiele prestiżowych nagród oraz liczne występy w całej Europie. Wszechstronne wykształcenie oraz szerokie muzyczne zainteresowania sprawiły, iż muzyczny język zespołu jest charakterystyczny i niezwykle bogaty - na co zgodnie wskazują czołowi krytycy muzyczni i znawcy jazzu. Ich repertuar to przede wszystkim kompozycje Macieja „Kocina” Kocińskiego, który jako kompozytor właśnie, już trzykrotnie nominowany był do nagrody "Fryderyk". Jednak jak sam lider kwartetu przyznaje - wartość jego kompozycji leży przede wszystkim w tym, iż interpretują je w swój niepowtarzalny i mistrzowski sposób Krzysztof Dys, Andrzej Święs oraz Krzysztof Szmańda.
Na swojej piątej płycie kwartet mierzy się z formą jazzowej suity, której złożoność i stojący za nią koncept najlepiej przybliżają słowa Macieja Kocińskiego: "Praca nad suitą była dla mnie niezmiernie pasjonująca na każdym etapie jej powstawania". Niezwykle interesujący jest też temat, który zespół postanowił wziąć na warsztat. Lider zespołu tak sygnalizuje ważkość całego zagadnienia: "Muzyczny kształt „Martin Luther: Suite for Jazz Quartet” jest próbą ukazania niezwykle skomplikowanej historii człowieka, który zapoczątkował wielkie zmiany nie tylko w samym Kościele. Jego wpływ był znacznie szerszy, bo obejmował również społeczeństwo i kulturę".
Bardzo istotne jest też emocjonalne zaangażowanie Kocińskiego w opracowywany przez zespół temat: "Historia reformacji jest dla mnie ważna ze względów osobistych. Sprawiło to, iż szukanie środków artystycznego wyrazu odpowiednich dla ukazania warstwy pozamuzycznej, która kryje się za dźwiękami suity, było dla mnie kluczowe. I to zarówno jako dla kompozytora, improwizatora, jak i człowieka, którego tożsamość wyrasta w pewien sposób z tej historii. Szukałem odpowiedniej formy utworu, odpowiedniego brzmienia kolejnych części, wreszcie odpowiedniego balansu między tym, co zgrzytliwe, dramatyczne, krzyczące, a tym, co niesie ukojenie, pokój i odpoczynek". Saksofonista wyraźnie sygnalizuje, że jedność formy i treści na piątej płycie jego zespołu jest kluczowa: "Starałem się, aby te zmienne w swym charakterze historyczne wydarzenia miały swe odzwierciedlenie w kreowanych przez kwartet dźwiękach". Formacja prezentując dźwiękowy obraz tak złożonego zjawiska unika jednak popadania w religijny banał czy patetyczne tony. Muzyka wypełniająca ten album jest jednak pełna filozoficznego skupienia wspartego jednocześnie nienachalną lirycznością oraz pełną pasji grą zespołu, z której przebija się wielki szacunek do europejskiej szkoły jazzowej.