PŁYTY A-Z  :                                                    
│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

2019/10/29

PREMIERA: Bipolar Order "Duality"




Bipolar disorder to w języku angielskim określenie dwubiegunowej depresji maniakalnej. Z kolei: Bipolar Order to gra słów będąca przeciwieństwem tejże choroby. I taką właśnie nazwę przyjął kwartet powstały z inicjatywy, znanego m.in. z projektów Quadrophonic Sound Set i Fata saksofonisty Mateusza Chorążewicza (ucznia Macieja Obary, Adama Wendta i Macieja Sikały) oraz gitarzysty jazzowego i pedagoga Jakuba Żołubaka (autora książki "Szkoła gry na gitarze" oraz rozpowszechnionych w kilku tysiącach egzemplarzy multimedialnych kursów gry na gitarze).
Repertuar Bipolar Order stanowią autorskie kompozycje obu muzyków, inspirowane słowiańskim i skandynawskim folkiem oraz rozmaitymi nurtami muzyki jazzowej.
Skład zespołu uzupełnia sekcja rytmiczna: Łukasz Ostrowski-Kunert (gitara basowa) i Maciek Wojcieszuk (perkusja).
18 października nakładem prowadzonej przez Wojciecha Staroniewicza wytwórni Allegro Records ukazał się debiutancki album Bipolar Order: "Duality".

Robert Ratajczak

LINK: recenzja płyty (Marta Ratajczak)
LINK: recenzja płyty (Robert Ratajczak)


___________________________________________


Bipolar Order: Duality
CD 2019, Allegro Records nr 039

program:
1. Changes
2. Devil's Bridge
3. Things You Do at 2 a.m.
4. Sad Squirrel
5. Apartment for Sale
6. The Death of Melisande
7. Bipolar Order

personel:
Mateusz Chorążewicz - saksofon
Jakub Żołubak - gitara
Łukasz Ostrowski-Kunert - kontrabas
Maciek Wojcieszuk - perkusja
___________________________________________

tekst wydawcy:

Kreowanie progresywnych form wypowiedzi przy szacunku dla muzycznego dziedzictwa. Wykonawcza dyscyplina i wolność. Spokój i dynamika. A także jazz i… nie jazz. Umiejętności czysto muzyczne, obok nich zaś twórcza inwencja i ekspresja – jak wiele trzeba wykrzesać, by w ciągu 50 minut przekonująco zaprezentować słuchaczowi wszystkie wymienione dualizmy? Na tej płycie to się udało.
Podążając za czterema muzykami, w kształtowanych przez nich wizjach możemy szukać odniesień do rozmaitych jazzowych, i nie tylko jazzowych estetyk. Tych, które na przestrzeni minionych dekad przetoczyły się przez studia i sceny w Ameryce i w Europie. Ale także – co, być może, ważniejsze, bo nie tak oczywiste – tych, które zaistniały na polskim muzycznym podwórku.
U wszystkich członków kwartetu do znajomości tradycji i solidnego warsztatu dochodzi niebywała zdolność zaskakiwania odbiorcy, kreowania zmienności planów i nastrojów. Słuchamy i czekamy z narastającą ciekawością, dokąd zabiorą nas w następnym utworze; za minutę; za chwilę. Nie ma dłużyzn, nie ma zbędnych nut – jest zmienność, pomysłowość, poezja oraz energia.
Jarek Kurek