Krzysztof Penderecki w latach 60-tych postrzegany jako przedstawiciel tzw. polskiej szkoły kompozytorskiej, pozostaje do dziś jednym z niewielu tej klasy czynnych kompozytorów, dyrygentów i pedagogów na świecie.
Jego muzyka wykonywana przez rozmaite orkiestry i solistów, ciągle wywołuje niewyobrażalne emocje i zapewnia najwyższą z możliwych jakość muzycznych doznań.
Wytwórnia DUX od kilku lat dokumentuje twórczość jednego z najwybitniejszych współczesnych kompozytorów, serią płyt wydawanych w charakterystycznej szacie graficznej.
Kolejną z nich jest album zawierający: opracowany przez Piotra Przedborę na gitarę i orkiestrę Koncert altówkowy, Koncert podwójny na altówkę i wiolonczelę, oraz Concerto Grosso nr 2 na trzy klarnety i dwa rożki basetowe.
Nagrania dokonane zostały przez istniejącą od 2008 roku Polską Orkiestrę Iuventus pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego i Macieja Tworka z udziałem grupy znakomitych solistów, z Bartłomiejem Niziołem (skrzypce), Katarzyną Budnik (altówka) i Piotrem Przedborą (gitara) na czele.
Album ukazał się 15 lutego 2019.
Robert Ratajczak
___________________________________________
Penderecki - Double Concerto / Viola Concerto (guitar) / Concerto Grosso No.2
CD 2018, DUX 1537
program:
Krzysztof Penderecki
1. Concerto doppio per violino, viola ed orchestra
Concerto per viola (chitarra) ed orchestra:
2. I Lento
3. II Vivace
4. III Meno mosso
5. IV Vivo
6. V Tempo I
7. VI Vivo
8. VII Lento (Tempo I)
9. Concerto grosso no. 2 per 5 clarinetti ed orchestra
wykonawcy:
Bartłomiej Nizioł - skrzypce
Katarzyna Budnik - altówka
Piotr Przedbora - gitara
Arkadiusz Adamski, Bartłomiej Dobrowolski, Agata Piątek - klarnety
Tomasz Żymła - klarnet basowy, rożek basetowy
Andrzej Ciepliński - rożek basetowy
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im.Jerzego Semkowa
dyrygenci: Krzysztof Penderecki, Maciej Tworek
___________________________________________
tekst wydawcy:
Ukończone w 2003 r. Concerto Grosso nr 2 na trzy klarnety i dwa rożki basetowe Krzysztofa Pendereckiego, poza hiszpańskim prawykonaniem, przez 15 lat nie było prezentowane szerszej publiczności. Concerto Grosso nr 2 to kompozycja, którą ciężko jest rozpatrywać wyłącznie w kontekście inspiracji wykształconą w baroku formą muzycznej wypowiedzi. Poza licznymi barokowymi odniesieniami utwór zawiera szereg harmonicznych zwrotów tożsamych z muzyką późnego neoromantyzmu oraz XX wiecznego ekspresjonizmu.
Niniejszy album jest w istocie pierwszą okazją do zapoznania się szerszej publiczności z tym fascynującym dziełem.
Poza wspomnianym utworem płyta obejmuje także nagranie cieszącego się ogromną światową popularnością Koncertu altówkowego Pendereckiego opracowanego w 2018 r. na gitarę i orkiestrę, oraz skomponowany w 2012 r. Koncert podwójny na altówkę i wiolonczelę.