Szczycący się wyjątkową renomą Festiwal Muzyki Oratoryjnej Musica Sacromontana każdego roku gromadzi w Bazylice Świętogórskiej i klasztorze Ojców Filipinów na Świętej Górze w Gostyniu zarówno rzesze melomanów, jak i prestiżowych artystów. Podczas festiwalowych koncertów prezentowane są zarówno utwory sakralne jak i dzieła muzyki klasycznej, a pośród wykonawców jacy pojawili się dotychczas na Festiwalu warto wymienić choćby Orkiestrę Kameralną Polskiego Radia "Amadeus" Agnieszki Duczmal, Poznańskie Słowiki, Konstantego Andrzeja Kulkę i Krzysztofa Pendereckiego. Tradycją stało się dokumentowanie kolejnych edycji Festiwalu wydawaniem wybranych utworów na płytach CD. Album "Musica Sacromontana XIV" przynosi dwa utwory zarejestrowane przez orkiestrę Sinfonietta Cracovia i Polski Chór Kameralny pod dyrekcją Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego: "Missa ex D" Józefa Zeidlera oraz "Symfonia D-dur" Antoniego Habla.
Płyta ukazała się 7 czerwca 2019.
Robert Ratajczak
MARCIN NAŁĘCZ-NIESIOŁOWSKI |
___________________________________________
Musica Sacromontana XIV
CD 2019, DUX 1574
program:
Józef Zeidler - Missa Ex D:
1. Kyrie
2. Gloria
3. Quiu Tollis
4. Quoniam
5. Patrem
6. Et Incarnatus
7. Et Resurrexit
8. Sanctus
9. Benedictus
10. Agnus Dei
11. Dona Nobis
Antoni Habel - Symfonia D-dur:
12. Symfonia I
13. Symfonia II
14. Symfonia III
15. Symfonia IV
wykonawcy:
Iwona Hossa - sopran
Anna Bernacka - mezzosopran
Tomasz Krzysica - tenor
Jarosław Bręk - bas
Sinfonietta Cracovia
Polski Chór Kameralny
dyrygent: Marcin Nałęcz-Niesiołowski
___________________________________________
tekst wydawcy:
Zarejestrowana na płycie Missa ex D Józefa Zeidlera (ok. 1744–1806) przeznaczona została na cztery głosy wokalne (SATB) oraz instrumenty – dwoje skrzypiec, dwie trąbki oraz organy. Zeidler prezentuje w niej bardzo solidny warsztat kompozytorski, który obfituje w różnorodność zastosowanych środków.
W zbiorze muzykaliów gnieźnieńskich spoczywają dwie kompozycje Antoniego Habla (1760-1831) , w tym jedna symfonia. Symphonia [D] została napisana na dwoje skrzypiec, altówkę, dwa flety, dwa rogi i basso. W ówczesnej Rzeczypospolitej główną rolę w upowszechnianiu symfonii odgrywały ośrodki kościelne i działające w nich zespoły. Służyły one oprawie nabożeństw w kościele. Był to zatem typ lokalnej symfonii kościelnej, który jednak czerpał z wzorców europejskich. Symfonia Habla jest tego przykładem.
Festiwal MUSICA SACROMONTANA służy kontynuacji zamierzeń zakonu filipinów, którzy pragnęli ewangelizować poprzez szeroko pojętą propagację kultury. To dzięki ich staraniom już w XVII wieku powstała tam znakomita kapela, a do Gostynia zjeżdżali najwybitniejsi kompozytorzy.