Tegoroczna 12. edycja festiwalu Ethno Port Poznań trwać będzie cztery dni (13-16 czerwca). Na trzech scenach usłyszymy kilkanaście koncertów w wykonaniu artystów z Azji, Afryki, obu Ameryk i Europy (w tym oczywiście również z Polski).
Wydarzenie będzie miało, jak zwykle, charakter interdyscyplinarny. Obok najważniejszej części koncertowej, tegoroczny festiwal wypełnią: warsztaty muzyczne, taneczne, instrumentalne i rytmiczne, filmy opowiadające o wyzwaniach współczesnego świata. W specjalnym bloku programowym znajdzie się też oferta przeznaczona dla najmłodszych odbiorców festiwalu.
STRACH i NADZIEJA
Kolejne edycje festiwalu Ethno Port Poznań pozornie nie różnią się od poprzednich. Zaproszeni artyści grają tradycyjną muzykę etniczną, na festiwalowych scenach obok gwiazd światowego formatu pojawiają się polscy wykonawcy, najbardziej aktywni uczestnicy biorą udział w warsztatach i nawet grono organizatorów jest niemal takie samo. Jedyna poważna zmiana w historii festiwalu – przeniesienie wydarzenia znad Warty do Centrum Kultury ZAMEK – nie budzi emocji.
A jednak Ethno Port Poznań dziś to zupełnie inne wydarzenie niż to z 2008 roku, gdy festiwal odbył się po raz pierwszy. Jego znaczenie na nowo określiła zmieniająca się wokół nas rzeczywistość, w której umiejętnie ogrywany medialnie STRACH, coraz mocniej wpływa na społeczną świadomość. Na globalnej mapie lęków widać pewne zróżnicowanie. W niektórych krajach dominuje obawa przed wojną, w innych na pierwszym miejscu lokują się zamachy terrorystyczne, islamski radykalizm i fale migracji, gdzie indziej z kolei najistotniejsze są konsekwencje zmian klimatycznych. Niezależnie jednak od tego, które z zagrożeń dominuje w danym społeczeństwie, szeroka lista zjawisk budzących niepokój jest wszędzie taka sama. Podobne są też proponowane sposoby pokonania zagrożeń. Wielu przywódców politycznych i ich wyborców receptę widzi w odseparowaniu się od świata i konsolidacji wewnętrznej pod hasłem dbałości o interes własny państwa, bądź jeszcze dostojniej – narodu. Każdy obcy, inny staje się w tym ujęciu konkurentem na drodze do ekonomicznej pomyślności i co nawet ważniejsze, zagrożeniem dla wyidealizowanej tożsamości kulturowej.
Na szczęście istnieją też przeciwstawne koncepcje poradzenia sobie z globalnymi wyzwaniami. Miejsce strachu zajmuje w nich NADZIEJA odwołująca się do najbardziej podstawowych, humanistycznych wartości naszej kultury. Siła pozytywnej wizji stawiającej na otwartość i dialog nie sprowadza się zresztą tylko do szlachetności głoszonych idei. Rozwiązanie stojących przed nami problemów rzeczywiście jest możliwe tylko wtedy, gdy uda się wypracować wspólny plan działania. Obrać drogę, która wykorzystując potencjał współczesnych technologii, uwzględniać będzie kulturową różnorodność.
W tak zarysowanej opozycji Ethno Port Poznań i jego publiczność opowiadają się jednoznacznie po stronie NADZIEI. Z nadzieją będziemy wsłuchiwać się w świat.
Andrzej Maszewski, dyrektor festiwalu Ethno Port Poznań
Podobnie jak w minionych latach, ten jedyny w swoim rodzaju festiwal odbywający się w obiektach Centrum Kultury Zamek w Poznaniu, LongPlay objął swym patronatem.
Poniżej szczegółowy program Ethno Port Poznań 2019, oraz udostępnione przez Organizatora biogramy artystów jakich gościć będziemy tego roku w Poznaniu.
PROGRAM:
DZIEŃ 1 (13.06.) czwartek
18.00 - wernisaż wystawy „Wędrująca ziemia” Patrycji Plich | Mieszkanie Rezydentów
19.00 - otwarcie festiwalu: koncert BAUL MEETS SAZ (Indie/Turcja) | Sala Wielka
21.00 - potańcówka: KAPELA NIWIŃSKICH, KOŁO JANA (Polska) | Dziedziniec Zamkowy
DZIEŃ 2 (14.06.) piątek
11.00 - warsztaty taneczne | Sala Wielka
12.00 - panel dyskusyjny Archiwum migracji | Mieszkanie Rezydentów
17.00 - koncert KAPELA BRODÓW (Polska) | Dziedziniec Zamkowy
19.00 - koncert ODPOCZNO (Polska) | Sala Wielka
20.30 - koncert SOFIANE SAIDI & MAZALDA (Algieria/Francja) | Scena na Trawie
22.30 - koncert THE COMO MAMAS (USA) | Dziedziniec Zamkowy
24.00 - DJ Boogie | Dziedziniec Zamkowy
DZIEŃ 3 (15.06.) sobota
11.00 - warsztaty taneczne | Sala Wielka
- warsztaty rytmiczne | Dziedziniec Zamkowy
- MAŁE ETHNO „Etnogadki” | Scena Nowa
- MALE ETHNO „Gdzie rośnie czekolada?” | Sala Wystaw
- Dźwięczna Joga | Na Trawie
- Giełda płyt winylowych | Na Trawie
12.00 - projekcja filmu „Sól ziemi” | Kino Pałacowe
- From Poland with Love | Mieszkanie Rezydentów
13.00 - Małe Ethno „Opowieści lasu” | Sala Wystaw
14.00 - rozmowa o książce „O jeden las za daleko” | Kino Pałacowe
16.00 - koncert LABORATORIUM PIEŚNI (Polska) | Sala Wielka
18.30 - koncert MAYA YOUSSEF (Syria/Wielka Brytania) | Dziedziniec Zamkowy
20.30 - koncert NOORAN SISTERS (Indie) | Scena na Trawie
22.30 - koncert THE GARIFUNA COLLECTIVE (Belize) | Sala Wielka
24.00 - Korzenie Poznania (Ashwagundub/Caveman Dub/Moony) | Dziedziniec Zamkowy
DZIEŃ 4 (16.06.) niedziela
11.00 - warsztaty rytmiczne | Dziedziniec Zamkowy
- Dźwięczna Joga | Na Trawie
- Giełda płyt winylowych | Na Trawie
- MAŁE ETHNO - „Mozaika” | Sala Wystaw
12.00 - MAŁE ETHNO – „Baśń żywa” spektakl | Scena Nowa
- projekcja filmu „Grotowski w Bengalu” | Kino Pałacowe
13.00 - rozmowa o filmie z Krzysztofem Renikiem | Kino Pałacowe
- MAŁE ETHNO – „Opowieści z butelki” | Sala Wystaw
14.00 - projekcja filmu „Cantadoras” (Kolumbia) 71’ | Kino Pałacowe
- Małe Ethno „Wasa, Wasa Wasa” | Scena Nowa
16.00 - koncert LANKUM (Irlandia) | Dziedziniec Zamkowy
18.00 - koncert LINA BABILONIA Y SON ANCESTROS (Kolumbia) | Sala Wielka
20.00 - koncert EVRITIKI ZYGIA (Grecja) | Scena na Trawie
21.00 - Nightwatching - projekcja materiałów archiwalnych | Dziedziniec Masztalarni
22.00 - koncert LEMMA - SOUAD ASLA (Algieria) | Dziedziniec Zamkowy
23.30 - DJ Domi | Dziedziniec Zamkowy
WYKONAWCY:
______________
BAUL MEETS SAZ
BAUL MEETS SAZ
Indie / Turcja
13.06.2019 (godz.19:00, Sala Wielka)
Odrzucają podziały społeczne, w tym system kastowy. Nie korzystają ze świętych ksiąg i nie bywają w miejscach kultu, a jedyną świątynią jest dla nich ludzkie ciało. Jednocześnie są otwarci na wiele doktryn i praktyk religijnych wywodzących się między innymi z buddyzmu, hinduizmu i islamu. Baulowie, wędrowni mistycy z Bengalu, całą gromadzoną od wieków wiedzę przekazują w pieśniach baul gan. To one stanowią dla nich niewyczerpalne źródło doświadczenia religijnego i sposób na obcowanie z boskością świata.
Teksty baul gan to pełne metafor i skomplikowanych odniesień, a przez to trudne do zrozumienia historie. Dopiero objaśnione przez guru odsłaniają swój sens. Na szczęście również osobom niewtajemniczonym mistyczny świat ukazuje się w przepięknych melodiach pieśni. Są one kunsztownie ozdabiane przez śpiewaka, a dopełnia je akompaniament różnych instrumentów, na przykład lutni dotara czy małego bębna duggi.
Główną bohaterką projektu Baul Meets Saz jest Malabika Brahma, śpiewaczka pochodząca ze stolicy Bengalu – Kalkuty. Z niezwykłą wrażliwością potrafi ona wydobyć drzemiące w baul gan piękno i podzielić się nim ze słuchaczami. Towarzyszy jej współczesny trubadur, muzyczny eksplorator tradycji wędrownych muzyków i doświadczony mistrz tureckiej lutni saz, Emre Gültekin. Niecodziennemu duetowi akompaniuje na duggi znakomity bengalski perkusjonista, Sanjay Khyapa.
_______________
KAPELA BRODÓW
KAPELA BRODÓW
Polska
14.06.2019 (godz.17:00, Dziedziniec Zamkowy)
Założona prawie trzydzieści lat temu Kapela Brodów to zespół-legenda, który odegrał kluczową rolę w przywracaniu szacunku dla wiejskiego muzykowania. Na repertuar kapeli składają się utwory należące do całego mikrokosmosu muzyki tradycyjnej - służące zadumie i zabawie, związane z codziennością i świętowaniem, człowiekiem i przyrodą, życiem i jego kresem.
Muzycy Kapeli Brodów podejmują własne eksploracje terenowe, podczas których uczą się pieśni i tańców od mistrzów tradycji. Do świata wiejskiej muzyki wkraczają także poprzez materiały Oskara Kolberga czy archiwalne zbiory fonograficzne, a gruntowny namysł nad źródłem przekładają na muzyczne działanie, które daje im i słuchaczom niezwykłą radość z obcowania z muzyką tradycyjną.
Członkowie zespołu stawiają na zachowanie dawnego stylu gry i śpiewu, przykładają wagę do oryginalnych manier wykonawczych i dbają o kompleksowość muzycznego komunikatu. Pamiętają jednocześnie o tym, że opowieść, którą zostali obdarowani i obdarowują nią innych, nie istnieje bez indywidualnego charakteru wykonawców. Reinterpretują więc sprawdzone formuły muzyczne oraz napełniają je nową energią i emocją.
_________
ODPOCZNO
ODPOCZNO
Polska
14.06.2019 (godz.19:00, Sala Wielka)
Goniące uderzenia bębna nawigują tancerzy po niewielkiej przestrzeni izby. Dzięki jakiemuś kolektywnemu zmysłowi pary mijają się sprawnie, muskając się tylko niekiedy kawałkami rozhuśtanych bluzek i koszul. Izba wypełniona jest szczelnie dusznym powietrzem i chropowatym dźwiękiem basów, przez które przedziera się nieoczywista rytmicznie rubatowa fraza skrzypiec.
Taneczne szaleństwo z Opoczyńskiego to jeden z filarów muzycznych fascynacji członków kapeli Odpoczno. Od pięciu lat przeczesują oni tradycje muzyczne regionu, wybierają najbardziej porywające oberki i ubierają ich esencję w inspirowane współczesnością szaty. Łódzki kwartet sięga po bogatą paletę muzycznych rozwiązań - od jazzrockowego pazura po elektroniczne przetworzenia.
Warstwę rytmiczną ich interpretacji zagęszcza synkopowana, jazzowa perkusja, a melodię ogrywa psychodeliczna gitara, która wchodzi w dialog z ludową wypowiedzią skrzypiec. Śpiew pozostaje surowy, wiejski, osadzony w mazowieckiej tradycji. Twórczość Odpoczna to odważna, momentami awangardowa odsłona lokalnej muzyki, jednocześnie zachowująca należny jej szacunek.
____________________________________
SOFIANE SAIDI & MAZALDA - Prince of Rai 2.0
SOFIANE SAIDI & MAZALDA - Prince of Rai 2.0
Algieria
14.06.2019 (godz.20:30, Scena na Trawie)
Rai to fascynujący muzyczny język, który narodził się w północno-zachodniej Algierii. Jego początki sięgają pieśni zendanis, stanowiących kiedyś ważny element tożsamości biednych pracowników fabryk i portów nadmorskiego miasta Oran. Zendanis stały się dla nich lekarstwem na krzywdy wyrządzane przez kolonialną administrację, przeludnienie i przestępczość.
Rai zabrało tradycyjne pieśni na spotkania z jazzem i europejską muzyką taneczną lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych, a niedługo później z muzyką dyskotekową, która zamieniła flety gaspa na syntezatory, a bębny darbuka na beat maszyny. Spotkania te miały często miejsce nie w Afryce, a w diasporze algierskiej we Francji, gdzie rai zdobyło ogromną popularność.
Sofiane Saidi, nazywany „księciem rai 2.0”, prezentuje własną definicję tego gatunku, której siłą napędową są analogowe syntezatory, lutnia saz, instrumenty dęte i oczywiście przejmujący śpiew. Zachowując stylistykę Maghrebu, Saidi eksperymentuje z funkiem, jazzem i muzyką elektroniczną, czego efektem jest porywająca i ambitna muzyka zapraszająca publiczność.
_______________
THE COMO MAMAS
THE COMO MAMAS
USA
14.06.2019 (godz.22:30, Dziedziniec Zamkowy)
Połączenie śpiewu pochodzących z Afryki niewolników oraz religijnych tradycji białych chrześcijan doprowadziły w Stanach Zjednoczonych do wykształcenia niespotykanych gdzie indziej form i stylów muzycznych. Formuła zaśpiewu i odpowiedzi doskonale połączyła się tu z ideą wielogłosowości, i tak narodziła się muzyka określana jako gospel.
Czarnoskórzy mieszkańcy amerykańskiego Południa odnaleźli w niej nie tylko sposób na współdzielenie religijnego doświadczenia, w którym śpiew służył duchowemu uniesieniu. W XVIII i XIX wieku protestanckie nabożeństwa stanowiły dla wykluczonych ze społeczeństwa Afroamerykanów okazję do umacniania poczucia wspólnoty, podtrzymywania tożsamości i budowania opowieści o niełatwej, niewolniczej historii.
Ester Mae Smith, Angela Taylor i Della Daniels to wyjątkowe trio. Wszystkie śpiewaczki urodziły się, wychowały i nadal mieszkają w miasteczku Como w dorzeczu Mississipi – czyli w regionie, w którym tradycje religijnych śpiewów o afrykańskim rodowodzie tętnią ciągle w krwioobiegu tamtejszej społeczności. Artystki łączą trzy indywidualne style wokalne zgodnie z rodzimym gospelowo-bluesowym stylem, serwując słuchaczom niezwykle energetyzującą dawkę muzyki.
___________________
LABORATORIUM PIEŚNI
LABORATORIUM PIEŚNI
Polska
15.06.2019 (godz.16:00, Sala Wielka)
Zespół ma w swoim repertuarze przede wszystkim tradycyjne wielogłosowe pieśni słowiańskie, ale sięga też po utwory gruzińskie, skandynawskie czy oksytańskie. W różnym stopniu poddawane są one autorskim aranżacjom, zawsze zachowują jednak przejrzystość i docierają do esencji tego, czym jest współdzielona muzyczna wrażliwość.
Laboratorium Pieśni to melodie snujące się na tle burdonowego zaśpiewu oraz intrygujące współbrzmienia zsynchronizowane z regularnymi uderzeniami w bębny obręczowe. W muzyce wykonywanej przez pieśniarki z Trójmiasta znajdziemy wiele nurtujących pytań i poruszających odpowiedzi. Pięknym kobiecym głosom o różnych odcieniach towarzyszą dźwięki dzwonków, fletów, mis i gongów.
Laboratorium Pieśni to muzyczna pracownia, w której toczy się proces zgłębiania tego, czym jest tradycyjny śpiew, jakie są sposoby przekazywania dźwięku, jaki udział ma w tym nasze ciało. Są to pełne namysłu poszukiwania tego, co w ludzkim głosie jest ważne i szczere. Działanie na pograniczu pieśni, szamańskich zawołań, okrzyków i szeptów – nie tylko jako pojedynczy akt wykonania, ale jako ewolucja idei, którą członkinie zespołu dzielą się chętnie podczas prowadzonych przez siebie warsztatów.
____________
MAYA YOUSSEF
MAYA YOUSSEF
Syria / Wielka Brytania
15.06.2019 (godz.18.30, Dziedziniec Zamkowy)
Maya Youssef po raz pierwszy usłyszała dźwięk cytry qanun z głośnika w taksówce, kiedy jechała z bratem ulicami Damaszku na zajęcia w Instytucie Muzyki. Na kolanach trzymała nowiutkie skrzypce, które właśnie dostała od rodziców. Nieznane wcześniej brzmienie tak urzekło dziewięcioletnią dziewczynkę, że porzuciła dotychczasowy instrument, wstąpiła do klasy qanun, a niedługo później zaczęła odnosić pierwsze muzyczne sukcesy.
Artystka w niezwykle przekonujący sposób łączy tradycyjną grę na bliskowschodniej cytrze ze współczesną, pełną nowych inspiracji rzeczywistością. Jest niesłychanie skupiona na tym, w czym wyraża się istota i kunszt gry na qanun, przesuwając jednocześnie nieustannie granice możliwości tego instrumentu. Dzięki temu buduje bogate, oryginalne, wielowymiarowe muzyczne światy.
W zeszłym roku Maya Youssef wydała album składający się z kompozycji, w których swoiście rezonują wydarzenia z jej rodzinnego kraju. Z jednej strony utwory te są wyrazem cierpienia Syryjczyków, spowodowanego przez konflikt trawiący ich kraj. Z drugiej strony przepełnia je nadzieja i afirmacja życia, a sama artystka podkreśla, że wykonywanie muzyki to najlepsza recepta, jaką zna, na poradzenie sobie z bólem i smutkiem. Podczas koncertu towarzyszyć jej będą perkusjonistka Elizabeth Nott i wiolonczelista Stefan Knapik.
_______________
NOORAN SISTERS
NOORAN SISTERS
Indie
15.06.2019 (godz.20:30, Scena na Trawie)
Pierwszą nauczycielką Sultany i Jyoti była ich babcia, słynna suficka śpiewaczka, Swarn Noora. Jako kilkuletnie dziewczynki wolały ponoć przebywać z seniorką rodu wspólnie śpiewając niż grać np. w kokla chapaki, czyli pendżabską odmianę liska chodzącego koło drogi. Kluczową rolę w ich karierze odegrał również ojciec, Ustad Gulshan Mir, który wprowadził Sultanę i Jyoti w muzyczny świat tradycji Sham Chaurasia gharana.
Gharana oznacza dosłownie gospodarstwo domowe i odnosi się do społeczności muzyków połączonych więziami rodzinnymi, którzy praktykują wyróżniający się od innych styl śpiewu lub gry na instrumentach. Istotą Sham Chaurasia jest śpiew w duecie, forma tak zwanego jugalbandhi, w którym muzycy podejmują rodzaj artystycznego współzawodnictwa.
Siostry Nooran osiągnęły w tej dziedzinie mistrzostwo. Prowadzą niesamowity dialog, stosując bogaty wachlarz giętkich zaśpiewów oddających sens hinduskich skal, rytmicznych pogoni za pulsem tabli, wykrzyknięć, onomatopei i komunikacji przy pomocy gestów. Ich występy to nie tylko prezentacja ciekawej, starej tradycji muzycznej, ale także niecodzienny, chwilami szaleńczy spektakl.
______________________
THE GARIFUNA COLLECTIVE
THE GARIFUNA COLLECTIVE
Belize
15.06.2019 (godz.22:30, Sala Wielka)
Muzyka Garifunów jest zaklętą w dźwiękach historią, opowieścią o spotkaniu zamieszkujących Amerykę Środkową społeczności Arawaków i Karaibów z przybyłymi tam w czasach kolonialnych Afrykanami. Garifuna Collective, zespół siedmiu muzyków z Belize, spadkobierców sięgającej XVII wieku tradycji, przedstawia ją w niezwykle przekonujący sposób przy pomocy bębnów garaón, śpiewu i... elektrycznych gitar.
Najważniejszym gatunkiem muzycznym z wybrzeży Belize są pieśni punta przyjmujące formę dialogu solisty z chórem. Komponowane najczęściej przez kobiety, stanowią rodzaj komentarza dotyczącego relacji społecznych, rodziny, moralności i erotyki. Punta to także określenie powtarzającej się w metrum parzystym formuły rytmicznej charakterystycznej dla tego gatunku.
Bijącym sercem punta jest ponadpółmetrowej wysokości bęben garaón primera, który wyznacza tempo i kierunek muzycznej opowieści. Wtóruje mu mniejszy garaón segunda, nazywany czasem bębnem-cieniem. Oba z znich bywają modyfikowane poprzez przeciągnięcie przez membranę jednej lub dwóch strun gitarowych, co nadaje muzyce Garifunów niecodzienne, intrygujące brzmienie.
_______
LANKUM
LANKUM
Irlandia
16.06.2019 (godz.16:00. Dziedziniec Zamkowy)
W drugiej połowie XX wieku muzycy z Dublina, Cork czy Galway jako jedni z pierwszych w Europie zaczęli poszukiwać źródeł. Znaleźli je w żywej jeszcze i bogatej kulturze rolniczej Zielonej Wyspy i szybko oczarowali irlandzką muzyką słuchaczy na całym świecie. Lankum, młody kwartet z Dublina, nawiązuje do tradycji formą i brzmieniem. Czerpie z niezmierzonego oceanu irlandzkich melodii, jednocześnie traktując je lekko, świeżo, czasem z przymrużeniem oka.
Twórczość Lankum zawiera wszystkie najważniejsze pierwiastki wyspiarskiego ducha. W ich muzyce znajdziemy zarówno stare, tajemnicze i intrygujące historie o trzymaniu się społecznych norm oraz o ich łamaniu, jak również zabawne pijackie anegdoty. Radie Peat, Ian Lynch, Daragh Lynch i Cormac Mac Diarmada opowiadają je, orbitując pomiędzy kojącymi współbrzmieniami śpiewu i gitary, tanecznymi zaczepkami skrzypiec oraz zadziornymi wycieczkami akordeonu, wykraczającymi poza przyjęte powszechnie barwy irlandzkiej muzyki. Wszystko to spojone jest burdonem uilleann pipes, czyli irlandzkich dud.
Muzyka Lankum zdaje się być także wcieleniem irlandzkiej przyrody – surowej, rześkiej i zmiennej. Zabiera słuchaczy na rozległe pastwiska, skaliste wybrzeża i nad krystalicznie czyste jeziora. Ale serwuje też wycieczki do zgrzytu i warkotu miejskiego świata, przywdziewając nieraz urban-punkową maskę. Wyspiarska czwórka dowcipnie to komentuje, nazywając samych siebie „dublińskimi łachudrami”.
_____________________________
LINA BABILONIA Y SON ANCESTROS
LINA BABILONIA Y SON ANCESTROS
Kolumbia
16.06.2019 (godz.18:00, Sala Wielka)
Żółty blask świec trzymanych w dłoniach tancerek migocze na ciałach ich partnerów, a zwieszające się z rąk kobiet kolorowe chusty i falbaniaste suknie podkreślają falujące ruchy. One kołyszą się oszczędnie w rytm wyklaskiwany przez śpiewaków, oni meandrują pomiędzy uderzeniami bębnów, szukając przestrzeni do zaprezentowania swojej zwinności. Tak w Północnej Kolumbii celebrowana jest energia drzemiąca w rytmach cumbia, bullerengue, tambora i chandé chalupa.
Lina Babilonia, śpiewaczka pochodząca z María la Baja w kolumbijskiej prowincji Bolívar, wraz z grupą Son Ancestros kontynuuje i rozwija bogate afrokaraibskie tradycje, których fundament stanowią śpiew i taniec przy akompaniamencie pokaźnego zestawu instrumentów perkusyjnych. Fraza wokalna i wielogłosowa struktura tanecznych rytmów splatają się tu w wymyślne wzory, tworząc porywające kompozycje.
W tak pomyślanej formie bardzo istotną rolę odgrywają radosne improwizacje na tambor alegre, czyli jednomembranowym bębnie o afrykańskim rodowodzie. Bębniarz trzyma instrument między nogami i uderza w membranę obiema dłońmi, manipulując techniką atakowania dźwięku tak, aby jego komentarz do melodii śpiewaka był jak najbardziej urozmaicony. Wspierają go dwa pozostałe bębny, czyli llamador i bombo.
______________
EVRITIKI ZYGIA
EVRITIKI ZYGIA
Grecja
16.06.2019 (godz.20:00, Scena na Trawie)
Evritiki Zygia to żywiołowy męski kwintet, który przyjął nazwę od Ewros, żyznej doliny północno-wschodniej Grecji, części starożytnej Tracji. Na muzykę tego regionu składają się pieśni i tańce głęboko zakorzenione w rolniczym i pasterskim cyklu pracy, odpoczynku, radości narodzin i ożenku, ale także goryczy śmierci.
Muzykę z Ewros wykonuje się na zestawie instrumentów melodycznych, zwanym zygia, czyli dosłownie waga, który w tym przypadku stanowią dudy, flet kaval i lira. Ta ostatnia to trzymany na kolanach, niewielki, trzystrunowy instrument smyczkowy o pękatym kształcie, przypominający bułgarską gadułkę, a nie znaną z greckich rzeźb lirę antyczną, na której akompaniował sobie Orfeusz.
Rytmiczną podstawę muzyki z Ewros tworzy partia dużego dwumembranowego bębna davul, znanego też jako daouli. Gra się na nim dwiema pałkami - cięższą z nich wygrywany jest główny puls, natomiast mniejszą, elastyczną pałką jego synkopujące wypełnienie. Tradycję z nowoczesnością spina w muzyce Evritiki Zygia wykorzystanie organów elektronicznych, które interferują z burdonem dud i dodają pieśniom i tańcom pełnego, bogatego brzmienia.
__________________
LEMMA - SOUAD ASLA
LEMMA - SOUAD ASLA
Algieria
16.06.2019 (godz.22:00, Dziedziniec Zamkowy)
Słowo lemma, używane od wieków w regionie Saoura w Algierii, wyraża wszystko, co związane jest ze zgromadzeniem, spotkaniem przy szklance herbaty, przy muzyce i tańcu. Lemma jest zaklęciem chwili, zapobieganiem rozproszeniu myśli i działań, spoiwem integrującym kulturę ksour, czyli pustynnych osad południowo-wschodniej Algierii.
W muzyce jedenastu artystek tworzących grupę Lemma spotyka się i spaja w niezwykle żywiołową całość bogactwo czterech gatunków muzycznych. Strukturalne ramy repertuaru grupy nakreślają berberyjskie pieśni zaffanî. Deklamacyjny w swoim charakterze, wysoki śpiew solistki wypowiada tutaj posłuszeństwo rytmicznej dyscypliny bębnów, jednocześnie pozostając w zgodzie z wewnętrznym pulsem utworów. Kompozycję całości dopełnia odpowiadający solistce chór i zwrotkowa forma zaczerpnięta z andaluzyjskiej twórczość al-farda.
Duchowa istota muzyki Lemmy płynie podwójnym strumieniem zasilanym przez związane z sufizmem gatunki hadra i gnâwî. To nie tylko formy artystycznej ekspresji, ale narzędzia służące doświadczaniu boskiej obecności poprzez zanurzanie się w nabierającym tempa, ekstatycznym, grupowym doświadczaniu dźwięków i ruchów, wzmacnianym przez zapachy specjalnie na tę okazję przygotowanych kadzideł i kolory wyjątkowych tkanin.
______________________________________
Festiwalowi, podobnie jak w poprzednich latach towarzyszy okolicznościowa płyta z nagraniami wszystkich wykonawców, jacy pojawią się na koncertach.
Ethno Port Poznań Festival 2019
CD 2019, CK Zamek 014
program:
1. Baul Meets Saz feat. Levent Yildirim: Nodi Bhora Dheu
2. Nooran Sisters: Allah Hu (Live)
3. Sofiane Saidi & Mazalda: El Ndjoum
4. Grupo Tambó feat. Lina Babilonia: La Totuma
5. Laboratorium Pieśni: Karanfilce devojce
6. Evritiki Zygia: Fog
7. Maya Youssef: Queen of the Night
8. Odpoczno: Rapowy
9. Lemma - Souad Asla: Baba Mimoune
10. Koło Jana: Dłoń zanurzasz w śnie
11. The Como Mamas: Count Your Blessings
12. Kapela Niwińskich: Czerminianka
13. The Garifuna Collective: Mongulu
14. Kapela Brodów: Taniec Polski - Potrójny
_____________________________________________