Po dwóch genialnych albumach zrealizowanych wraz z triem norweskiego pianisty Helge Liena, kolejną płytą czołowego polskiego wiolinisty jazzowego Adama Bałdycha, od lat związanego z wytwórnią ACT, jest album "Sacrum Profanum". Projekt ten jest próbą wpisania muzyki sakralnej w kontekst współczesnego świata i właściwych mu wolnością interpretacji i ekspresją. To album bardzo uduchowiony, a jednocześnie zrealizowany w formie nieskrępowanej improwizacji i przy użyciu współczesnych środków artystycznych.
W programie albumu poza pięcioma własnymi kompozycjami Bałdycha znajdziemy autorskie aranżacje historycznych utworów. Pośród nich znalazła się najstarsza polska pieśń religijna, średniowieczna "Bogurodzica", kompozycja z XI wieku "O virga ac diadema" mistyczki, wizjonerki i uzdrowicielki uznawanej przez Kościół katolicki za świętą, Hildegardy z Bingen, "Miserere” XVII-wiecznego włoskiego kompozytora i śpiewaka Gregorio Allegriego, czy Koncert na altówkę i orkiestrę współczesnej rosyjskiej awangardzistki pochodzenia tatarskiego, Sofii Gubaiduliny.
Wraz z grającym na renesansowych skrzypcach liderem, skład Adam Bałdych Quartet współtworzą: pianista Krzysztof Dys, Michał Barański (kontrabas) i Dawid Fortuna (perkusja).
Już 19 maja w Sali Wielkiej CK Zamek w Poznaniu w ramach cyklu JazZamek, odbędzie się koncert prezentujący najnowszy projekt naszego czołowego jazzowego skrzypka i kompozytora. Poznańskiej premierze koncertowej albumu "Sacrum Profanum" patronuje LongPlay.
Robert Ratajczak
- RECENZJE PŁYTY
LINKI:
materiały prasowe:
JAZZAMEK #23
19.05. g. 19 | Adam Bałdych Quartet „Sacrum Profanum”
Sala Wielka CK ZAMEK, bilety: 40 zł (przedsprzedaż), 45 zł (w dniu koncertu)
"Sacrum Profanum" to najnowszy projekt Adama Bałdycha i jego kwartetu, nagrany dla prestiżowej niemieckiej oficyny wydawniczej ACT MUSIC.
"Sacrum Profanum" jest próbą wpisania muzyki sakralnej różnych epok w kontekst współczesnego świata – z bogactwem jego brzmień, wolnością interpretacji i ekspresji. Kompozycje średniowiecznej mistyczki Hildegardy z Bingen, latami trzymane w sekrecie w Watykanie, „Miserere” Gregorio Allegriego, czy utwory współczesnej awangardzistki Sofi Gubaiduliny to materiał dotychczas wykonywany z ogromnym namaszczeniem formalnym – próby jakiejkolwiek ingerencji aranżacyjno-interpretacyjnej były wręcz zabronione. Bałdych czujnie obserwując przemiany dzisiejszego świata, podejmuje to wyzwanie – tworzy nowy projekt, włączając w niego również swoje nowe kompozycje napisane specjalnie dla Adam Bałdych Quartet.
Po niezwykle udanych projektach „The New Tradition” z Yaronem Hermanem, „Antiphona– Psalmy Syryjskie" czy ostatnio „Brothers” z norweskim Helge Lien Trio, Bałdych tym razem proponuje muzykę niezwykle uduchowioną, realizowaną w duchu nieskrępowanej improwizacji i przy użyciu współczesnych środków artystycznych, takich jak dźwięk dookólny i wizualizacje. Tworzy muzykę konceptualną, ale w ciągłym dialogu ze swoim odbiorcą. Najnowszy projekt Adama Bałdycha – Adam Bałdych Quartet – współtworzony z wybitną czołówką polskiego jazzu: Krzysztofem Dysem na fortepianie, Michałem Barańskim na kontrabasie i Dawidem Fortuną na perkusji miał swoją premierę 29 marca 2019 roku.