Niemiecka wytwórnia płytowa Poise z Kolonii, prowadzona jest przez saksofonistę Dirka Raulfa, doskonale znanego z ekscentrycznego kwartetu saksofonów basowych Deep Schrott -jednego z najodważniejszych w ostatnich latach projektów na europejskiej scenie jazzowej. Raulfa znamy także z formacji NOX, tria Drift, oraz solowych albumów: ''Brotwalzer'' (2011) i ''Writ In Water'' (2014).
Poise skupia wokół siebie artystów nietuzinkowych i poszerzających granice stylistyczne muzyki improwizowanej.
W ciągu kilku ostatnich miesięcy w katalogu wytwórni pojawiły się płyty nagrane z udziałem awangardowej wokalistki Oony Kastner: "Live Solo vol.1" i "Songs from a Darkness" (z Dirkiem Raulfem). Najnowszą jest wydany w tym miesiącu album "Oct.18, 2:09 a.m.", nagrany wraz z improwizującym wiolonczelistą Willemem Schulzem.
To zapis październikowych intymnych nocnych dialogów między głosem a wiolonczelą. Improwizowane miniatury pełne są przejmującej ekspresji i wirtuozerii. Wiolonczela Schulza ukazuje pełnię możliwości instrumentu balansującego pomiędzy ciepłym akustycznym brzmieniem, a pełnymi niemal rockowej agresji partii. Z kolei Oona Kastner traktuje swój głos niczym drugi instrument, śmiało dialogujący z wiolonczelą od szeptu, aż po przejmujący dramatyczny krzyk.
W programie złożonym z utworów oznaczonych godziną rozpoczęcia poszczególnych części (od 2:09 do 3:04) Oona Kastner recytuje fragmenty tekstów XX-wiecznego portugalskiego poety i filozofa Fernando Pessoa.
Album ukazał się 15 kwietnia 2019.
Robert Ratajczak
____________________________________________
Oona Kastner / Willem Schulz: Oct.18, 2:09 a.m.
CD 2019, Poise edition 29 LC 2189
program:
1. 2:09 a.m.
2. 2:17 a.m.
3. 2:21 a.m.
4. 2:30 a.m.
5. 2:36 a.m.
6. 2:45 a.m.
7. 2:53 a.m.
8. 3:04 a.m.
personel:
Oona Kastner - głos
Willem Schulz - wiolonczela
____________________________________________
tekst prasowy:
The duet with the highly original cello virtuoso Willem Schulz shows yet another side of Oona Kastner: free musical interaction, minimalistic improvisation, somnambulant soundscape, dada-influenced text-music-collage.
The pieces compiled "Oct 18, 2:09 a.m." were recorded first take during a single late night session - hence the titles of the pieces and the entire album.
Using her voice more like an instrument here, oona sings, speaks, whispers, screams mainly her own lyrics, along with a poem by Fernando Pessoa. In combination with the versatile, experimental cello playing techniques and e-guitar-like drones of Willem Schulz, Oona invites the listeners to a musical journey to the end of the night.