Gdybym nie znał dorobku Pétera Eötvösa i został zapytany, kto był poprzednim kompozytorem, z którym Eötvös nawiązuje dialog w ramach utworu symfonicznego, z pewnością nie pomyślałbym na początku o Mozarcie.
Prędzej pomyślałbym o Karlheinzu Stockhausenie czy Pierre'u Boulezie, bo Eötvös dyrygował prawykonaniami wielu utworów tych dwóch starszych od niego o pokolenie kompozytorów.
W latach 1968-1976 grał w zespole Stockhausena, a w latach 1979-1991 kierował orkiestrą kameralną Bouleza Ensemble Intercontemporaine jako kierownik muzyczny.
Prawdopodobnie w swoim życiu dyrygował Boulezem i Stockhausenem częściej niż Mozartem.
Mimo to "Dialog mit Mozart" z płyty "Gliding" to utwór, który w 2016 roku z okazji 175-rocznicy swego istnienia, zamówiła u niego salzburska orkiestra Mozarteum.
Jednak w przypadku kompozytora takiego jak Eötvös nie wierzy się w przypadkowość.
Gergely Fazekas
tekst wydawcy
Urodzony w 1943 roku Péter Eötvös, to dziś jeden z najwybitniejszych europejskich kompozytorów i dyrygentów. Już w latach 60-tych związany był zawodowo z filmem, komponując muzykę do niezliczonej ilości obrazów kinowych i telewizyjnych. Kolejna dekada to dla Eötvösa okres stałej współpracy z genialnym niemieckim awangardzistą Karlheinzem Stockhausenem, a w ciągu następnych 13 lat (1979-1991) artysta piastował stanowisko dyrektora muzycznego i dyrygenta Ensemble InterContemporain, wirtuozowskiej orkiestry paryskiego IRCAM, które objął po samym Pierre Boulezie.
Ogromną popularność i sukces przyniosła mu operowa adaptacja głośnej sztuki Tony'ego Kushnera "Anioły w Ameryce". Nic dziwnego, że odkrywszy w sobie wyjątkowe predyspozycje kompozytorskie w dziedzinie muzyki operowej, Péter Eötvös skoncentrował się w ostatnich latach na tej dziedzinie sztuki.
Po niezwykle gorącym przyjęciu opery "Tragedia Diabła", która wystawiona została po raz pierwszy w Monachium w 2010 roku, węgierski kompozytor postanowił napisać jej reinterpretację, która ukazała się w formie 2-płytowego albumu: "Paradise Reloaded (Lilith)" w roku 2016.
Rok 2019 przyniósł album "Gliding" zawierający cztery utwory na orkiestrę symfoniczną, a w roku 2020 wytwórnia BMC Records opublikowała w formie płytowej, kolejne operowe dzieło Eötvösa: jednoaktówkę "Senza Sangue".
________________________________________________
Péter Eötvös
Gliding. Four Works for Symphonic Orchestra
CD 2019, BMC Records BMC CD 284
program:
1. The Gliding of the Eagle in the Skies
2. Jet Stream
3. Alle vittime senza nome
4. Dialog mit Mozart
wykonawcy:
Frankfurt Radio Symphony
Håkan Hardenberger - trąbka
dyrygent: Péter Eötvös
________________________________________________