PŁYTY A-Z  :                                                    
│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

2019/03/04

Burrellhouse




Nowa płyta Jacka Niedzieli-Meiry znanego głównie jako kontrabasista to album "Burrellhouse", na którym poznajemy muzyka tym razem w roli wytrawnego gitarzysty. Na płycie znajdziemy dwie autorskie kompozycje: "Detroit Booga-Loop" i tytułową "Burrellhouse", oraz utwory tak odległych od siebie twórców jak m.in. Kenny Burrell, Brooks Bowman i ...Seweryn Krajewski. Utwory zgromadzone na płycie odwołują się do tradycyjnej formuły tria jazzowego tworzonego przez gitarę, organy Hammonda i perkusję. Jacek Niedziela-Meira zaprosił muzyków, którzy doskonale odnajdują się w tej konwencji: jednego z czołowych europejskich hammondzistów młodego pokolenia Kajetana Galasa, oraz grających przemiennie na płycie perkusistów: Łukasza Żytę i Grzegorza Pałkę. Album "Burrellhouse" ukazał się 15 lutego nakładem wytwórni SJ Records.

Robert Ratajczak
Jacek NIEDZIELA-MEIRA: Burrellhouse
CD, SJ Records 039

program:
1. Lyresto
2. Ludzkie gadanie
3. Detroit Booga-Loop
4. Nancy With a Laughing Face
5. Burrellhouse
6. You Are There
7. Here's That Rainy Day
8. I've Grown Accustomed to Her Face
9. East of the Sun and West of the Moon

personel:
Jacek Niedziela-Meira - gitara
Kajetan Galas - organy Hammonda
Łukasz Żyta, Grzegorz Pałka - perkusja

materiały prasowe:



15 lutego, miała miejsce premiera najnowszej płyty Jacka Niedzieli-Meiry "Burrellhouse", któremu towarzyszą Kajetan Galas na organach oraz Łukasz Żyta / Grzegorz Pałka na perkusji. Album wydany jest przez wytwórnię SJ Records. 
Jacek Niedziela-Meira, to kontrabasista z ponad 40 płytami w dorobku, 5 nominacjami do Nagrody Fryderyka i 7 Jazz Topami w kategorii Kontrabasista Roku, prezentuje swoją najnowszą płytę gdzie gra na ....gitarze.
Jego fascynacja tym instrumentem ciągnie się od dzieciństwa i znajduje swe pierwsze odbicie w ....synu- Gabrielu (Niedzieli)- wybitnym jazzowym gitarzyście młodego pokolenia, laureacie Grand Prix Konkursu im. Jarosława Śmietany.
Po kilku latach zawieszenia artystycznej twórczości i skupieniu się na działalności naukowej oraz publicystycznej (książka „Jam Session”, podręcznik „Kontrabas jazzowy”, powieść „Modrzewie siwieją na rudo”) Jacek Niedziela-Meira wraca na scenę w towarzystwie muzyków którzy znakomicie czują zaproponowany tu idiom (Kajetan Galas, Łukasz Żyta/Grzegorz Pałka). Jaki to idiom? - trio gitarowe z organami Hammonda i perkusją. A zatem wzorce Jimmiego Smitha- organisty, który na przełomie lat 50/60 zaprezentował swoje brzmienie i styl- mocny lecz komunikatywny, bopowy a jednocześnie taneczny, elektryczny- ale nie rockowy, bluesowy – lecz nie tradycyjny.
Pierwszymi płytami wybieranymi przez J. Niedzielę-Meira w młodości z kolekcji ojca (pianisty) były właśnie longplaye Jimmiego Smitha oraz polski zespół jazzowy Mainstream, Ptaszyna Wróblewskiego, z będącymi w szczytowych dyspozycjach: Wojciechem Karolakiem (org), Markiem Blizińskim (git) i Czesławem Bartkowskim (dr).
Niniejsza płyta, jej charakter i utwory – np tytułowy „Burrellhouse” czy „Detroit Booga-Loop” (oba autorstwa lidera) nawiązują do bogatej w wydarzenia i wybitne postacie szkoły Detroit. Obiektem szczególnego uhonorowania jest tu postać Kenny’ego Burrella, wieloletniego gitarzysty w trio Jimmiego Smitha, ciągle jeszcze żyjącego muzyka (ur. 1931) – który współpracował i nagrywał także z Johnem Coltrane’m, Dizzy Gillespie, Benny Goodmanem, Bille Holliday i całą śmietanką jazzową- samemu stanowiąc jej wartościowy element.