Nowym projektem pianisty i kompozytora Andrzeja Karałowa jest album "After all". Artystę znamy m.in. dzięki wydanym w ub. roku płytom "Wir" (nagranej w duecie z Jerzym Przeździeckim) i "Dariusz Przybylski Percussion Works" Leszka Lorenta, oraz znakomitym kompozycjom, które włączyli do swego repertuaru m.in. Paweł Gusnar i duet Karolina Mikołajczyk - Iwo Jedynecki.
Tym razem wszechstronny artysta przedstawia nam efekt współpracy z urodzonym w Sewilli saksofonistą Pablo Sanchez-Escariche Gaschem. Konceptualny cykl "After all" zawiera Sonatę na saksofon altowy i fortepian Williama Albrighta, transkrypcje na saksofon i fortepian utworów wybranych z dorobku Paula Hindemitha i Karola Szymanowskiego, oraz kompozycję Karałowa "Geometria Nocy" i utwór jaki posłużył za tytuł całego albumu, przygotowany przez młodą kompozytorkę i klarnecistkę Żanetę Rydzewską.
Album "After all" ukaże 27 lutego nakładem wytwórni Requiem Records.
____________________________________________________
Paul Hindemith - Sonata for Viola and Piano, Op. 11, No. 4:
1. I. Fantasie
2. II. Thema mit Variationen
3. III. Finale (mit Variationen)
1. I. Fantasie
2. II. Thema mit Variationen
3. III. Finale (mit Variationen)
4. Andrzej Karałow - Geometria Nocy
William Albright - Sonata for alto saxophone and piano:
5. I. Two-Part Invention
6. II. La follia nuova: a lament for George Cacioppo
7. III. Scherzo "Will o’ the wisp"
8. Recitative and Dance
William Albright - Sonata for alto saxophone and piano:
5. I. Two-Part Invention
6. II. La follia nuova: a lament for George Cacioppo
7. III. Scherzo "Will o’ the wisp"
8. Recitative and Dance
9. Żaneta Rydzewska - after all
Karol Szymanowski - Słopiewnie, Op.46-bis:
10. I. Słowisień
11. II. Zielone słowa
12. III. Święty Franciszek
13. IV. Kalinowe dwory
14. V. Wanda
10. I. Słowisień
11. II. Zielone słowa
12. III. Święty Franciszek
13. IV. Kalinowe dwory
14. V. Wanda
Pablo Sánchez-Escariche Gasch - saksofon
Andrzej Karałow - fortepian
Andrzej Karałow - fortepian
____________________________________________________
tekst prasowy:
Tytuł albumu (i zarazem tytułowego utworu, dedykowanego nam przez kompozytorkę), „After all”, można rozumieć jako „po wszystkim”, również w kontekście pytania o to, jak obecnie można rozumieć zwroty i gesty w kompozycjach muzycznych: czy są aktualne, czy zauważamy je w otaczającym nas świecie, czy stosowane dziś zabiegi techniczne i ekspresyjne przeniosą słuchacza w nową przestrzeń artystyczną i skonfrontują go z nowymi doświadczeniami, czy dźwięk wciąż może być źródłem nowych przeżyć i odkrywanych wartości, i, wreszcie, czy twórca może nadal na tych wartościach bazować.
Ale „After all” ma także drugie znaczenie – „mimo wszystko”, „tak czy inaczej”. Niezależnie więc od odpowiedzi na wyżej postawione pytania, idziemy i poszukujemy dalej. My, czyli wykonawcy, kompozytorzy, interpretatorzy, słuchacze, widzowie i pozostali odbiorcy.
Obecność niektórych pozycji na płycie z muzyką na saksofon i fortepian może wydawać się przewidywalna, jednak uważam, że zestawienie tych akurat utworów tworzy swoistą ekspozycję tego, jak spojrzenie współczesnego kompozytora łączy się lub konfrontuje z muzyką minionej epoki. „After all” jest naszym osobistym spojrzeniem na interpretacje i same kompozycje XX i XXI wieku. Począwszy od wykorzystania muzyki napisanej na początku XX wieku, przede wszystkim transkrybowanej na nasze potrzeby (Paul Hindemith i Karol Szymanowski), przez klasyczną już, wirtuozowską Sonatę Albrighta, kończąc na zaangażowaniu młodych kompozytorów (Żaneta Rydzewska, czy kompozycja pianisty), chcemy ukazać perspektywę postrzegania muzycznych światów przez twórców na przestrzeni prawie stu lat (w momencie wydania płyty).
Ale „After all” ma także drugie znaczenie – „mimo wszystko”, „tak czy inaczej”. Niezależnie więc od odpowiedzi na wyżej postawione pytania, idziemy i poszukujemy dalej. My, czyli wykonawcy, kompozytorzy, interpretatorzy, słuchacze, widzowie i pozostali odbiorcy.
Obecność niektórych pozycji na płycie z muzyką na saksofon i fortepian może wydawać się przewidywalna, jednak uważam, że zestawienie tych akurat utworów tworzy swoistą ekspozycję tego, jak spojrzenie współczesnego kompozytora łączy się lub konfrontuje z muzyką minionej epoki. „After all” jest naszym osobistym spojrzeniem na interpretacje i same kompozycje XX i XXI wieku. Począwszy od wykorzystania muzyki napisanej na początku XX wieku, przede wszystkim transkrybowanej na nasze potrzeby (Paul Hindemith i Karol Szymanowski), przez klasyczną już, wirtuozowską Sonatę Albrighta, kończąc na zaangażowaniu młodych kompozytorów (Żaneta Rydzewska, czy kompozycja pianisty), chcemy ukazać perspektywę postrzegania muzycznych światów przez twórców na przestrzeni prawie stu lat (w momencie wydania płyty).
„After all” jest debiutanckim albumem muzyków, którzy na co dzień zajmują się działalnością solową, kameralną, orkiestrową, czy eksperymentalną. Andrzej Karałow i Pablo Sanchez-Escariche Gasch koncertują w duecie od 2016 roku, wykonując klasykę, jak również muzykę współczesną – również dedykowaną dla duetu (poza utworem znajdującym się na płycie wykonywali utwory napisane i dedykowane przez australijskich kompozytorów: Kirsten Milenko i Harry'ego Sdrauliga).