Godną podziwu inicjatywą jest powołanie do życia anonsowanego już w tym miejscu Klubu miłośników dobrej płyty. Za przedsięwzięciem stoi prowadzona przez perkusistę, kompozytora i producenta Adama Czerwińskiego wytwórnia AC Records. Zamiarem Klubu jest wydawanie audiofilskich winylowych płyt zarówno z premierowym materiałem, jak nowych edycji historycznych tytułów. Od niedawna cieszymy się albumem Trio MAP: "Kiedy byłem", zawierającym jazzujące interpretacje standardów polskiej piosenki. Tymczasem światło dzienne ujrzała kolejna znakomita płyta: "In A Sentimental Mood" - longplay firmowany przez Adama Czerwińskiego wraz z legendą polskiego jazzu, Wojciechem Karolakiem, a na luty planowana jest winylowa edycja jednej z najgłośniejszych płyt nieodżałowanego Jarka Śmietany: "A Story of Polish Jazz". Nad obiema płytami patronat medialny objął LongPlay.blox.pl.
Wojciech KAROLAK - Adam CZERWIŃSKI: In A Sentimental Mood
liner note:
Płyta, którą macie Państwo przed sobą to album szczególny z wielu powodów. Po pierwsze: muzyka na nim zawarta zarejestrowana została z inicjatywy i naturalnej potrzeby przez dwóch muzycznych przyjaciół, których wspólna droga artystyczna obejmuje kilka dekad. Po drugie: materiał zawarty na krążku jest wypadkową zarówno wspólnej miłości do jazzu obu muzyków, jak fascynacji tradycyjną piosenką. Stąd repertuar albumu, który poza własnymi kompozycjami obu artystów obejmuje również słynne tematy jazzowe Duke'a Ellingtona czy Sonny'ego Rollinsa oraz instrumentalne wersje standardów polskiej piosenki.
Obchodzący w 2018 roku jubileusz 60-lecia pracy artystycznej pianista, kompozytor i aranżer Wojciech Karolak, oraz mający w swą biografię wpisaną współpracę ze ścisłą elitą polskiego jazzu (m.in. Jarek Śmietana, Zbigniew Namysłowski czy Jan "Ptaszyn" Wróblewski) perkusista Adam Czerwiński, zarejestrowali niniejszy materiał na żywo, bez dogrywek i jakichkolwiek zabiegów mikserskich. W nagraniach towarzyszyli im znakomici instrumentaliści w osobach Roberta Majewskiego (flugelhorn), Tomka Grzegorskiego (saksofon tenorowy) i gitarzysty Marcina Wądołowskiego.
Tytuł płyty: "In A Sentimental Mood" zaczerpnięty z jednej z najsłynniejszych kompozycji jazzowych wszech czasów, idealnie odzwierciedla charakter albumu, będącego rodzajem sentymentalnej muzycznej podróży, zarówno pod względem repertuaru jak aranżacji i sposobu rejestracji nagrań.
Nagrane w analogowym 24-śladowym systemie studyjnym utwory dotarły do legendarnego londyńskiego studia Abbey Road, gdzie masterem i cuttingiem nagrań zajął się odpowiedzialny za brzmienie wydawanych w ostatnich latach edycji płyt m.in. The Beatles i The Rolling Stones, Alex Wharton.
Ostateczny efekt pracy przynosi ten album. To płyta skierowana do odbiorcy, dla którego ważne jest aby najlepsza z możliwych muzyka docierała za pośrednictwem ciepłego analogowego brzmienia winylowej płyty.
Robert Ratajczak
dane dyskograficzne:
Wojciech KAROLAK - Adam CZERWIŃSKI: In A Sentimental Mood
LP 2018, AC Records
program:
str.A
1. Blues zajęczy
2. Daddy James
3. Wyszłam za mąż, zaraz wracam
4. Old Folks / That's All
str.B
1. In A Sentimental Mood
2. A Frame For The Blues
3. Eight Plus Four-Karolinka
4. Już czas na sen (Dobranoc)
personel:
Wojtek Karolak - organy Hammonda
Adam Czerwiński - perkusja
Robert Majewski - flugelhorn
Tomek Grzegorski - saksofon tenorowy
Marcin Wądołowski - gitara
informacje dodatkowe:
Wydanie w pełni analogowe: AAA.
Numerowana edycja limitowana na winylu (150)‚ transparent red’ 180g.
Nagrano na żywo w studio Custom 34 bezpośrednio na 24 śladowy magnetofon Studer przy użyciu analogowego sprzętu najwyższej jakości oraz symultanicznie cyfrowo (ProTools).
Recorded May 2018 in Custom34 Studio by Piotr Łukaszewski.
-Console: Neve Custom Series. Preamps 1073, compressors UA 1176, UA LA2A
-Microphones: Neumann U67, Telefunken U47, Elam251
-Studer 24track A 827 Tape Recorder
-Tapes: QUANTEGY GP9. Master on Pultec EQ & Shadow Hills Mastering Compressor.
Analog Mastering and copper cutting in Abbey Road Studios by Alex Wharton.
-DMM VMS82 Cutting Lathe
-2 processes less than Lacquer at plant
-Lower noise floor
-Increased high Frequency response
-No pre or post echo
-Only working studio lathe in the UK
-Diamond Point – No burnishing facet
-Cut using TG12410 Transfer console and Shadow Hills Valve Compression