[more]
W ramach koncertów towarzyszących dorocznemu konkursowi Blue Note Poznań Competition, miłosników jazzu w Poznaniu czekają dwa wyjątkowe wieczory z muzyką wybitnych europejskich artystów. W piątek 12 października w klubie Blue Note zagra trio jednego z najbardziej cenionych gitarzystów jazzowych Kurta Rosenwinkela, natomiast dzień później (sobota, 13 października) czeka nas koncert gwiazdorskiego kwintetu nestora polskiego jazzu, Zbigniewa Namysłowskiego.
materiały prasowe:
W czasie swojej, trwającej prawie 25 lat, muzycznej kariery współpracował z takimi wykonawcami, jak Brad Mehldau, Brian Blade, Mark Turner, Joshua Redman, Chris Potter, Joe Henderson, Paul Motian czy Gary Burton.
Urodzony w 1970 roku w Filadelfii Kurt Rosenwinkel wcześniej zaczął muzyczną edukację, a swoją pierwszą piosenkę napisał i wykonał, gdy miał zaledwie dziewięć lat. Najpierw grał na pianinie w kilku sąsiedzkich zespołach, ale dosyć szybko postanowił skupić się na grze na gitarze. W wieku 12 lat zainteresował się jazzem i zaczął grać na wszystkich jam session w Filadelfii i okolicach, dzięki czemu udało mu się wtedy na jednej scenie grać z Alem Jacksonem, Eddiem Greenem, Tyronem Brownem i Tony Williamem.
„Obecność z nimi na scenie sprawiła, że pierwszy raz poczułem, jak to jest zabrać całą publiczność ze sobą w momencie grania koncertu. To było wspaniałe.” – mówi Rosenwinel.
Uczęszczał do Creative and Performing Arts High School, gdzie rozwijał swoje znajomości z najlepszymi muzykami z Filadelfii. Po dwóch latach w Berklee College of Music w Bostonie, Rosenwinkel miał już wyrobioną reputację, która doprowadziła go do nagrania płyty razem z Garym Burtonem i Paulem Motian. Spędził on dziesięć lat jako sideman Motian’s Electric Bebop Band, w którym zdobył wiele doświadczenia.
Kurt Rosenwinkel – gitara, Dario Deidda – bas, Jorge Rossy – perkusja
Zbigniew Namysłowski urodził się w Warszawie 9 września 1939. Naukę gry na fortepianie, a później na wiolonczeli pobierał w szkołach muzycznych Krakowa i Warszawy. I właśnie wiolonczela była pierwszym instrumentem, na którym wystartował jako jazzman. Było to w 1957 r. w Klubie Studenckim Hybrydy i później na Festiwalu Muzyki Jazzowej w Sopocie. Początkowo fascynował go jazz tradycyjny, a puzon (wiolonczela poszła w odstawkę) był instrumentem, na którym grał w znanych polskich zespołach dixielandowych. Był liderem Modern Dixielanders.
Potem odkrył jazz nowoczesny i rozpoczął karierę saksofonisty. Grał na prawie całym świecie – we wszystkich krajach Europy oraz USA, w Kanadzie, Indiach, Australii, Nowej Zelandii, Izraelu, Kubie, Meksyku, Brazylii, Kuwejcie, Szwecji, Austrii, Południowej Afryce. Wydał około 30 płyt autorskich. Wiele z nich wydanych za granicą. W Anglii „Lola” – pierwsza polska płyta wydana poza granicami kraju, „Song Of The Pterodactil” ze słynnym Tonym Williamsem (Miles Davis Quintet) na bębnach, we Włoszech „1,2,3,4…”, w Niemczech „Jasmin Lady”, „Live In Balver Hoehle”, w USA „Namyslovski” i „Air Condition”.
Płyty takie jak „Winobranie” i „Kuyaviak Goes Funky”, stały się w Polsce super przebojami jazzowymi, oraz zostały uznane płytami wszech czasów w polskim jazzie.
Zbigniew Namysłowski - saksofony (alt, sopran, sopranino), Jacek Namysłowski - puzon, Marcel Baliński - fortepian, Andrzej Święs - kontrabas, Dawid Fortuna - perkusja