[more]
Na 18 października wytwórnia JazzHaus Musik z Kolonii zapowiada cztery nowe tytuły.
"Both Sides" to album nagrany przez trio Matzeit-Jahnel-Sieverts tworzone przez saksofonistę Friedemanna Matzeita, pianistę Benedikta Jahnela i jednego z najbardziej kreatywnych muzyków jazzowych w Europie, kontrabasistę i wiolonczelistę Henninga Sievertsa. Ostatniego z wymienionych muzyków znać możemy m.in. z współpracy z Christianem Weidnerem (znakomity album "Every Hour of the Light and Dark") oraz tria Hansa Ludemanna. Pianista składu Benedikt Jahnel ma na koncie nagrania dla takich wytwórni jak ECM (6 albumów), ACT czy Material Records. Z kolei saksofonista Friedemann Matzeit to wszechstronny muzyk, kompozytor i aranżer, mający za sobą zarówno projekty kameralne jak nagrania z orkiestrami, oraz zaangażowany jest w znane na całym świecie muzyczne rewie berlińskiego Friedrichstadtpalast. Wspólny album tych trzech wyjątkowych muzyków przynosi specjalnie przygotowane dla tria kompozycje każdego z nich, oraz ciekawą aranżację słynnej ballady Joni Mitchell, która posłużyła za tytuł całej płyty.
Jeden z najwybitniejszych niemieckich saksofonistów, nazywany przez krytyków ''Gerhardem Richterem jazzowego saksofonu'' Roger Hanschel, nie raz już zachwycił nas swą zdumiewającą techniką i wirtuozerią. Zarówno zrealizowany w kwartecie z Markusem Segschneiderem, Dietmarem Fuhrem i Danielem Schrotelerem album ''Heavy Rotation'' (2007), w trio z wokalistką Gabriele Hasler i pianistą Dietmarem Bonnenem album "Styr" (2008), jak solowy projekt "Karmic Episode" (2010), zapisały się w świadomości miłośników europejskiego jazzu jako znakomite płyty. Nowym przedsięwzięciem wyjątkowego wirtuoza jest album zarejestrowany w duecie z modern jazzową berlińską pianistką Laią Genc znaną z Big Bandu Caroline Thon Thoneline Orchestra. Program płyty zatytułowanej "Change Follows Vision" to pełen liryki atmosferyczny "przekładaniec" kompozycji obojga muzyków, tworzący rodzaj wciągających dźwiękowych dialogów.
Obecna na jazzowej scenie od połowy lat 80-tych saksofonistka, klarnecistka i kompozytorka Christina Fuchs (uczennica samego Steve'a Lacy) prowadzi własny kwartet No Tango, a wraz z kontrabasistką Romy Herzberg współtworzy doskonały duet KontraSax. Artystka współpracuje też ze słynną orkiestrą NDR Big Band. Niestrudzona w poszukiwaniu rozmaitych srodków wyrazu artystka, tym razem proponuje kameralny album "Calliope" nagrany w konwencji duetu z akordeonistą Florianem Stadlerem. Program nagranego w Studio Topaz w Kolonii przez duet flux (bo taka nazwę przyjął projekt) albumu składa się z 16 krótkich kompozycji przygotowanych przez legitymujących się odmiennymi doświadczeniami muzyków. flux to ciekawe zestawienie brzmienia klarnetu, klarnetu basowego i saksofonu sopranowego (Fuchs) ze specyfiką akordeonu (Stadler).
Kontrabasista i kompozytor James Banner urodził się w Dudley w Anglii w 1991 roku. Muzyk ma za sobą studia w Birmingham, Paryżu i Berlinie. Właśnie w Berlinie Banner zarejestrował debiutancki album własnego międzynarodowego kwartetu: "James Banner's Usine". Płytę wypełniają autorskie kompozycje lidera zarejestrowane wraz z wokalistką Cansu Tannkulu, pianistą Declanem Forde i znanym z płyt m.in. Kalle Kalimy, Anny Weber oraz grup Absolute Sweet Marie i Expressway Sketches perkusistą Maxem Andrzejewskim. Muzyka kwartetu stanowi połączenie stricte jazzowej improwizacji z wielojęzycznymi pieśniami, oraz ciekawe starcie się rozmaitych tradycji i kultur z jakich wywodzą się zaangażowani w projekt artyści. Gościnnie w nagraniach wzięli udział: skrzypaczak Fabiana Striffler i gitarzysta Arne Braun.
materiały prasowe: