PŁYTY A-Z  :                                                    
│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

2018/07/04

Suita Hiszpańska Romana Maciejewskiego

[more]

 


Postać kompozytora Romana Maciejewskiego ciągle pozostaje do końca nieodkryta przez miłośników muzyki. Zmarły w 1998 roku kompozytor bowiem, często odmawiał publikacji wielu swoich utworów, pomimo ogromnego zainteresowania ze strony artystów. Twórczość Maciejewskiego obejmowała  różnorodne formy kompozycyjne, zarówno mogące kojarzyć się z estetyką Karola Szymanowskiego, jak późniejsze utwory nawiązujące do dawnych i współczesnych kierunków. Doskonałym przypomnieniem dorobku kompozytora przeniesionego w obszary jazzowej improwizacji była płyta nagrana przez trębacza Macieja Fortunę i pianistę Krzysztofa Dysa "Maciejewski Variations" (2014). W ubiegłym roku na płycie "Roman Maciejewski Piano Music" znakomity pianista Mariusz Ciołko zaprezentował szerokiemu odbiorcy neoklasyczne nasycone romantyzmem utwory fortepianowe. Kolejną pozycją z muzyką Maciejewskiego jest album wydany w roku, w którym mija dwudziesta rocznica śmierci kompozytora. Tym razem jest to pierwsza rejestracja  utworów kameralnych z gitarą. Album "Suita hiszpańska" ukaże się 24 sierpnia pod patronatem LongPlay.blox.pl nakładem wydawnictwa Chopin University Press. Przedpremierowo płyta jest dostępna na stronie: www.efryderyk.pl





Roman Maciejewski Suita hiszpańska, UMFC CD 105


Opis albumu:


W 2018 roku mija dwudziesta rocznica śmierci Romana Maciejewskiego (1910–1998) – jednego z najciekawszych, choć wciąż niedostatecznie docenionych polskich kompozytorów XX wieku. Jego twórczość wyróżnia się harmonijną równowagą między tradycyjnym materiałem muzycznym a nowoczesnymi, śmiałymi rozwiązaniami przemyślanymi intelektualnie i bogatymi emocjonalnie. Maciejewski znany jest przede wszystkim z monumentalnego Requiem, poświęconego ofiarom wojen, oraz z cyklu mazurków, które komponował przez całe życie. Najmniej znanym obszarem jego twórczości pozostaje kameralistyka, do której wracał przez ponad 30 lat zawodowej aktywności. Skomponowane między 1948 a 1952 rokiem w Göteborgu i Los Angeles Suita hiszpańska na dwie gitary, Nocturn na flet, gitarę i czelestę oraz Kołysanka na trio smyczkowe, flet, dwie gitary i czelestę długo czekały na studyjną rejestrację fonograficzną. Niniejszy album wypełnia tę lukę.Inicjatorem oraz koordynatorem projektu obejmującego nagranie i wydanie drukiem partytur tych utworów jest znakomity gitarzysta, profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Marcin Zalewski. Album dopełniają interpretacje sześciu wybranych Mazurków na fortepian. Wykonanie tej wyrafinowanej, arcyciekawej muzyki zostało powierzone wyróżniającym się studentom UMFC.Muzyka Maciejewskiego – barwna i fascynująca jak biografia kompozytora – zasługuje na uznanie szerokiego grona melomanów.





Tracklista:


Suita hiszpańska na dwie gitary (1948) 


1. I   Canción


2. II  Habanera


3. III Perpetuum mobile


4. IV  Canción II


5. V   Fandango



Mazurki na fortepian (wybór; 1932, 1951) 


6. Mazurek nr 3


7. Mazurek nr 6


8. Mazurek nr 7



9. Nokturn na flet, gitarę i czelestę (1951–1952)



Mazurki na fortepian (wybór; 1947) 


10. Mazurek nr 9


11. Mazurek nr 12


12. Mazurek nr 13



13. Kołysanka na trio smyczkowe, flet, dwie gitary i czelestę (1952)



Ksawery Jastrzębski – gitara (1–5, 9, 13)


Piotr Przedbora – gitara (1–5, 13)


Aleksander Krzyżanowski – fortepian (6–8, 10–12)


Łukasz Jankowski – flet (9, 13)


Julia Wrońska – skrzypce (13)


Natalia Gidlewska – altówka (13)


Małgorzata Latoszek – wiolonczela (13)


Igor Kret – czelesta (9, 13)



Realizacja nagrania, montaż, mastering: Katarzyna Rakowiecka-Rojsza


Nota programowa: Marlena Wieczorek, Marcin Zalewski


Redakcja: Olga Gorczyca-Popławska


Tłumaczenie tekstów: Michał Kubicki


Opracowanie graficzne, skład: Krzysztof Welian


Redaktor wydawca: Emilia Dudkiewicz


Nagranie zrealizowano między 28 sierpnia a 1 września 2017 r. w Warszawie, w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina


Patroni medialni: Polskie Centrum Informacji Muzycznej, LongPlay.blox, Presto


© Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina – Chopin University Press, UMFC CD 105, n. 2017, w. 2018